DVD: Bandidas

Salma Hayek en Penelope Cruz. Als je als filmproducent die twee namen op een filmposter zet, weet je in ieder geval zeker dat je de aandacht trekt van een groot mannelijk publiek. Het zegt verder natuurlijk niet veel over de inhoud van de film -een sombrerowestern in dit geval- of over de prestaties van de dames. In de bioscoop werd de film niet echt het succes waar Warner op had gehoopt waarschijnlijk, maar Bandidas krijgt nu op dvd een tweede kans.

Salma Hayek is Maria Alvez, de dochter van een welgestelde Mexicaanse bankier. Een groot deel van de boeren in Mexico heeft een hypotheek bij zijn lokale bank waardoor hij kan beslissen over hun bestaan. Als de Amerikaanse bankier Tyler Jackson van zijn bazen de opdracht krijgt om een spoorweg aan te leggen in Mexico, grijpt hij zijn kans. Hij besluit de bank van de vader van Alvez over te nemen en neemt alle grond van de arme boeren met geweld over. De vader van Sara Sandoval (Penelope Cruz) laat daarbij het leven en ze zint op wraak. In eerste instantie is haar protest tegen dovemansoren gericht en krijgt ze het zelfs aan de stok met Maria. Als Tyler Jackson echter de vader van Maria vergiftigt, beseft Maria dat ze in moet grijpen. Ze besluit de bank die voorheen van haar vader was te overvallen om zo de inhalige Amerikaan dwars te zitten. Ze pakt een pistool, vermomt zich en stormt de bank binnen. Daar loopt ze echter Sara tegen het lijf die zojuist besloten heeft om de bank te overvallen om het arme volk in de regio te helpen. Alhoewel ze eerst lopen te bakkeleien wie nou recht heeft op de inhoud van de kluis, besluiten ze toch samen ten strijde te trekken tegen het onrecht. Ze willen, met hulp van een voormalig bankrover, meer geld bij elkaar stelen en daarnaast aantonen welk onrecht het Mexicaanse volk wordt aangedaan.

Eerlijk is eerlijk. Bandidas leek een goede kandidaat voor de flop van het jaar. Twee 'niet echt briljante' actrices die samen de hoofdrollen vertolken in een western lijkt nou niet echt een garantie voor succes. Gelukkig beseften de dames en regisseur zelf ook wel dat een serieuze western er echt niet in zat en kozen ze voor een luchtige variant van 'Wild Wild West'. Op geen enkel moment is het verhaal geloofwaardig en de special effects ontbreken ook grotendeels, maar dat maakt de film niet minder leuk. Bandidas is namelijk gewoon een luchtig tussendoortje voor de liefhebber van films met weinig diepgang, mooie beelden en een beetje humor. Het acteerwerk is middelmatig en het verhaal loopt ook niet altijd even soepeltjes, maar toch weet de film wel te vermaken. Is dat alleen maar te danken aan de schone verschijning van Cruz en Hayek? Nee, dat zou te weinig eer zijn voor het script en de medespelers; de film staat namelijk garant voor een paar grappige situaties en je raakt na een moeizaam eerste half uurtje toch wel benieuwd naar de avonturen van de twee Bandidas. Jammer alleen dat de hoofdrolspeelsters zelf het vak van comédienne niet echt verstaan, want de overacting werkt soms best op de zenuwen.

De dvd van Bandidas is een keurige release met een beperkt aantal extra's. Naast twee nietszeggende interviews met Cruz en Hayek bevat de disk een 'making of', geen van allen echt de moeite waard.

Bandidas kon bij de release in de bioscoop niet echt rekenen op positieve kritieken. Misschien dat de massa een meer serieuze western had verwacht, maar daarmee sloeg het dan wel volledig de plank mis. Een lichte komedie met een vleugje actie, dat is wat Bandidas te bieden heeft. Een aardig experiment, maar de film stroomt niet over van de humor en acteerprestaties.

Label: Warner Bros Releasedatum: 13 december 2006
Kijkwijzer: