DVD: Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest

Deze zomer was Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest de grote vervolghit op het eerste deel, The Curse of the Black Pearl uit 2003. De meningen over 'Chest' waren verdeeld. De film zou in tegenstelling tot het eerste deel nu echt ten ondergaan aan overdaad van actie en special effects, en bovendien was er gebrek aan een duidelijke verhaallijn. Voordat deel drie, At World's End, over een half jaar in de bioscopen zal gaan draaien, is deel twee nu op dvd uit. Het goede nieuws: Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest bevat ruim vijf uur bonusmateriaal.

Dat het bonusmateriaal zo relevant is voor deze dvd zegt eigenlijk wel iets over de verhaallijn van de film. Want hoewel de set, de decors, de talloze actiescènes en monsterlijke kostuums prachtig in beeld worden gebracht in het tweeëneenhalf uur durende epos, het verhaal is bij tijd en wijlen nogal verwarrend. Toen bekend werd dat er op het eerste deel een sequel zou komen, hebben de scriptwriters koste wat het kost allerlei details aan het verhaal toegevoegd, die je als weinig vermoedende kijker bij een eerste keer kijken niet zo 1,2,3 in de gaten hebt.
De uitgebreide gesproken toelichting van auteurs Ted Elliott en Terry Rossio is dan ook een goede aanvulling op de film. Dat daar vijf uur voor nodig is, is een zegen als je graag betaalt voor kwantiteit. Maar is wat Elliott en Rossio doen dan niet net zoiets als het achteraf uitleggen van een goede mop? Is na de toch wel lange (150 minuten) film, die ook weer vervolgd zal worden, zoveel toelichting nodig?

Het verhaal gaat wederom over Jack Sparrow, wederom meesterlijk vertolkt door Johnny Depp. Hij heeft duidelijk nog steeds schik in het spelen van de extravagante piraat. Ditmaal heeft hij als Jack Sparrow heel wat te stellen met een oude schuld. Hij is zijn ziel immers verschuldigd aan de beruchte Davy Jones. Dit monster (gespeeld door Bill Nighy, zie foto onder) met het hoofd van een inktvis en krabbenscharen als handen, is kapitein van het legendarische spookschip De Vliegende Hollander. Jack Sparrow moet er alles aan doen om onder Jones' vloek uit te zien komen, anders moet hij hem, net als tal van andere misvormde zeelieden op het schip, tot het einde der tijden dienen als slaaf. Tot overmaat van ramp betrekt hij het aanstaande huwelijk tussen Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swann (Keira Knightley) in het hachelijke avontuur.

Bij het bekijken van het bonusmateriaal zie je als kijker wat er voor enkele spectaculaire scènes zoal uit de kast zijn getrokken. Zo zijn onder andere de twee kortere extra's; Spion op de set: De Bottenkooi en vooral Het creëren van de Kraken, erg interessant om eens te bekijken. Mocht je de actiescènes in de film (Dolby Digital 5:1) wat over de top vinden: bij het maken ervan komt uiteraard veel techniek bij kijken, waardoor je toch wel wat meer ontzag krijgt voor de bombast in de film.
Natuurlijk ontbreekt de nodige (sluik)reclame voor het Disney-paradijs niet, zoals het extra materiaal als Doden kunnen iets navertellen: Disney Imagineers passen de attractie aan en beelden van de filmpremière van Dead Man's Chest.

Aangezien de film bomvol zit met actie, is er ook pas bij de extra's plek voor de toelichting van karakters. De kortere bonussen als Kapitein Jack: Van top tot teen en Davy Jones: Analyse van een legende staan op de tweede disk, en laten zien dat over praktisch elk detail in de film is nagedacht.
Tenslotte wordt er natuurlijk alvast vooruit geblikt naar het laatste deel van de Pirates-reeks, die zoals gezegd over een half jaar, mei 2007, in de bios te zien zal zijn. Het is te hopen dat ze daar wél een mooi slot op weten te verzinnen, want hier ontbrak het dit verder zo spectaculaire "tussendoortje" wat aan.

Een flinke slok rum en vier sterren voor het voordeel van de twijfel dan maar.

Label: Disney Pictures Releasedatum: 25 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: