DVD: Reeker

"Evil is in the air", dat is de ondertitel van een van de nieuwste horrorfilms die op dvd is verschenen, Reeker. Een film over een groepje jongeren dat in 75 minuten flink uitgedund wordt door een mysterieuze moordenaar langs een verlaten snelweg. Niet in de Nederlandse bioscoop te zien geweest en nu direct als "Special 2 Disc Edition" in een steelcase uitgebracht. De moeite waard, of is Reeker een film om je neus voor op te halen?

Een groepje jongeren besluit af te reizen naar het beruchte gebied Area 52, omdat daar een wild feest wordt georganiseerd. Eenmaal op weg, ze moeten honderden kilometers door de woestijn doorkruisen, zien ze een over de kop geslagen auto liggen. Ze willen de politie bellen, maar hun mobieltjes hebben geen bereik en in de verte horen ze de politie al aankomen. Ze besluiten verder te gaan, tot ze bij een verlaten wegrestaurant arriveren en daar stranden wegens een tekort aan benzine. De nacht valt en er zit niets anders op dan ter plekke te overnachten. Merkwaardig genoeg doen ook daar telefoon en televisie het niet, het enige geluid dat over de telefoon klinkt zijn noodoproepen, waaronder die van het ongeluk dat ze hebben gezien. Het blijkt dat ze op diverse manieren getuige zijn van mensen die eerder het leven hebben gelaten: een trucker die zonder zijn onderlijf uit een container kruipt en een verdwaalde man in een camper die beweert te worden achtervolgd door een moordende schim. Het jaagt de gestrande jongeren de stuipen op het lijf. Komen ze ooit nog weg van het verlaten oord of jaagt de angst hen de dood in? En wat is toch eigenlijk die rotte stank?

Alhoewel het verhaal bij de meeste slashers achtergesteld is aan de 'special effects', is het voor de kijkers toch vaak wel fijn als er een soort rode draad door de film heen loopt. Bij Reeker ontbreekt die rode draad een beetje. Een groepje jongeren dat bij een verlaten motel strandt is vrij clichématig en de gebeurtenissen rond het motel lijken vrij willekeurig en zijn totaal onverklaarbaar. De opzet: de zogenaamde 'Reeker' probeert mensen te vermoorden met allerlei mechanische apparatuur. De Reeker is een soort wezen dat verwant is aan de dood en blijkbaar zonder specifieke redenen iedereen die bang is om zeep probeert te helpen, waarbij hij vergezeld wordt door een verschrikkelijke stank. De standaard karakters (behalve in dit geval de blinde jongen die meereist), het verlaten motel en de mislukte roadtrip wijzen allemaal richting een weinig originele film. Het enige fijne is dat de minst sympathieke karakters het eerst sneuvelen en de wat merkwaardige twist aan het einde.

De release op dvd ziet er op het eerste oog zeer netjes uit. Een mooie steelcase met twee dvd's. Eentje met de film en de tweede met allerlei extra's. Jammer genoeg is bij deze release de tweede disk alleen maar bedoeld om het geheel er beter uit te laten zien, want de film en de extra's hadden makkelijk op een enkele schijf gepast. Niet alleen omdat de extra's maar 40 minuten beeld bevatten, maar ook omdat de film zelf maar 75 minuten duurt. Die 40 minuten aan extra's bestaan uit een 'making of' en een kijkje achter de schermen, maar die zijn weinig spectaculair. Niet zo verwonderlijk, want de film kent niet echt veel bijzondere effecten. Het meest opvallende aan de 'Reeker', zijn vreselijke geur, kan namelijk niet worden overgebracht op de kijker en wordt in de film vrij simpel uitgebeeld door een soort warmtegolven. De overige toevoegingen, zoals een fotogallerij en de trailer, zijn ook de moeite niet waard.

Reeker is een vrij standaard film, behalve als het gaat om de invulling van het kwaad. Daar laten de makers namelijk wat steekjes vallen, waardoor de logica in het verhaal verdwijnt. Voor de liefhebber van de wat meer bloederige films is er weinig te genieten; de film moet het vooral hebben van de schrikmomenten en de redelijk beklemmende sfeer.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 11 november 2006
Kijkwijzer: