Film: Flags of Our Fathers

Clint Eastwood bereikte wereldfaam door zijn vertolkingen van Blondie in een aantal westerns van grootmeester Sergio Leone. Sindsdien was Eastwood niet meer weg te denken uit de westerns en daar kwam later uiteraard ook nog de Dirty Harry reeks bij. Ook als regisseur heeft de inmiddels zesenzeventigjarige Eastwood al veel succes gehad. Zo is hij al in bezit van twee Oscar beeldjes voor beste regisseur. Respectievelijk voor Mystic River en Million Dollar Baby. Flags of Our Fathers is zijn nieuwe film over de slag om Iwo Jima.

Flags of Our Fathers is gebaseerd op het gelijknamige boek van James Bradley. Bradley schreef het boek naar aanleiding van zijn bevindingen over zijn vader die in de slag om Iwo Jima heeft gevochten, maar er nooit met een woord over repte met zijn zoon. Na het lezen van het boek was Eastwood onder de indruk van het verhaal. Na enig onderzoek bleken de rechten van het verfilmen van het boek al lang en breed bij Steven Spielberg te liggen. Eastwood liet zijn interesse blijken bij Spielberg, maar daar werd in eerste instantie niet veel mee gedaan. Totdat Spielberg een paar jaar geleden Eastwood aanbood om de film te regisseren met Spielberg als producer. Eastwood stemde hiermee uiteraard in en begon met zijn vaste crew aan Flags of Our Fathers. De cast bestaat uit onder andere: Ryan Phillipe (Crash), Jesse Bradford (Eulogy), Adam Beach (Windtalkers), Jamie Bell (King Kong), Paul Walker (Running Scared) en Robert Patrick (Terminator 2). Het script is mede geschreven door Paul Haggis die het vorig jaar zo succesvolle Crash heeft geschreven.

19 februari 1945 is de datum waarop de slag om Iwo Jima begon. Het vulkanische eiland gaf een enorm tactisch voordeel aan de Japanners en moest zodoende worden veroverd. Makkelijk zou het echter niet worden. De kanonnen die verstopt waren in en op de enige berg van het eiland hebben zware gevolgen voor de Amerikaanse troepen. Met heel erg veel moeite en nog meer slachtoffers, lukt het de Amerikanen na vijf dagen om de Japanners zich te laten terug trekken in de grotten op het eiland. Hoewel dit nog lang niet het einde betekende in de slag om Iwo Jima, was het voorlopig een zwaarbevochten overwinninkje voor de Amerikanen. Om de moraal van de troepen te verhogen, wordt er besloten om een vlag boven op de berg te plaatsen. Als de secretaris van de marine de vlag opeist, stuurt Kolonel Chandler Johnson een grotere vlag naar boven zodat hij de eigenlijke vlag voor zijn eenheid kan bewaren. De aanwezige AP fotograaf Joe Rosenthal maakt een foto van het hijsen van de tweede vlag. Een foto die legendarisch werd toen de foto in de media kwam. De foto wordt gebruikt als middel om de moraal van het land te verhogen en de steun voor de oorlog te vergroten. De drie nog levende vlagplanters worden terug naar Amerika gestuurd om als helden geld binnen te halen voor de oorlog.

Flags of Our Fathers is bovenal een ingetogen drama over de drie nog levende vlagplanters die zich in hun thuisland moeten voordoen als de helden die de Amerikaanse propagandamachine van ze heeft gemaakt. Er is weinig aandacht voor de Japanse kant van het verhaal, maar dat heeft een reden. Eastwood heeft namelijk ook een project lopen over Iwo Jima dat de Japanse kant laat zien. Letters From Iwo Jima komt volgend jaar uit in Nederland. Het acteerwerk in de film is redelijk zonder echt uit te blinken. Vooral Philippe en Beach zetten redelijk goede en ingetogen rollen neer die goed bij de film passen. De slag om Iwo Jima zelf ziet er goed uit en geeft de indruk van een groot chaotisch gevecht. Het gevecht is redelijk lang, maar wordt in gedeeltes getoond. Eén lang gedeelte om de slag goed weer te geven en de rest wordt getoond als herinneringen van de drie hoofdpersonen. Het is allemaal wel eens veel beter en vooral intenser gedaan zoals de Overlord missie van Saving Private Ryan, maar slecht is het zeker niet. Het drama in de film is een stuk beter en toont de conflicten en twijfels van de hoofdpersonen. Het gevoel dat ze onterecht worden aangezien voor helden, het in de steek laten van hun kameraden die ondertussen nog altijd een gevecht op leven en dood strijden, en aan de andere kant ook het gevoel dat de hele farce uiteindelijk wel een goed en noodzakelijk doel heeft. Dit alles door zoiets simpels als een mooie en vooral inspirerende foto die op dat moment een teken van hoop was voor de gehele Verenigde Staten.

Label: Warner Bros Releasedatum: 29 November 2006 Kijkwijzer: