CD: Oasis - Stop The Clocks

Vijftien jaar oud en meer dan 60 miljoen verkochte albums, dat zijn cijfers waarna je met recht een 'Best of' album mag uitbrengen. Eén van de verantwoordelijken voor de revival van de Britpop, Oasis, brengt dan ook met gepaste trots de dubbelaar Stop The Clocks uit. Een historisch overzicht van de muzikale jaren van één van de meest populaire bands uit Groot-Brittannië van de laatste decennia.

De band heeft ooit te kennen gegeven nooit een 'Best of' te zullen uitbrengen tenzij ze op het punt van stoppen stonden. Of deze release nu schrikbarende consequenties heeft voor de fans valt ten zeerste te betwijfelen. De reden voor deze release lijkt echter meer te liggen bij de platenmaatschappij Sony BMG. Het contract met Oasis loopt op zijn eind en de maatschappij had op zijn zachtst gezegd een sterke wens voor een verzamelaar. Oasis heeft hierop besloten zich te mengen in de uitgave zodat het niet alleen een verzameling van de best verkochte singles zou worden, en heeft daarna uitdrukkelijk vermeld dat de band niet zou stoppen maar slechts een sabbatical zou nemen om nieuw materiaal te genereren. Goed nieuws dus!

De titel van het album kent zijn origine van de gelijknamige track die gepland stond om deel uit te maken van de collectie op Don't Believe The Truth. Maar ook op deze verzamelaar komen de woorden Stop The Clocks niet voor buiten de albumtitel. Logisch ook, omdat het eigenlijk nooit tot het 'Best of' materiaal van Oasis heeft behoord. Maar wat dan wel? Logischerwijs is dat een subjectieve kwestie maar enige consensus zal er zeker wereldwijd bestaan. Die algemene overeenstemming komt duidelijk naar voren uit de tracklist, al hebben de bandleden hun invloed ook laten gelden. Uitstekende non-singles zoals The Masterplan en Acquiesce staan fier tussen de grote hitsingles Wonderwall en Don't Look Back In Anger. In het totaal achttien tracks die de potentie van Oasis goed weergeven. Een nadeel is echter wel dat de nummers over twee cd's zijn verdeeld en op zichzelf dus vrij kort duren. De dubbel-cd komt met een verzorgde inlay gevuld met alle teksten, een korte biografie en enkele kunstige foto's. Stop The Clocks is een uitgave die zeer de moeite waard is en zeker niet mag ontbreken in de cd-toren van de Oasis-fans.

Label: Sony BMG Releasedatum: 17 november 2006