DVD: De Zevensprong

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, toen er nog maar twee televisienetten waren, was er flink veel ruimte voor de Nederlandse jeugdserie, zoals Q&Q, De Bende van Hiernaast, Peter en de vliegende autobus en De Zevensprong. Sinds kort is deze laatste serie, De Zevensprong, naar het boek van Tonke Dragt, op dvd uitgebracht door Just Entertainment. Zeven disks vol nostalgie, mysterie en spanning.

Frans van der Steg is de nieuwe meester van de vijfde klas van een kleine basisschool. Hij vermaakt zijn leerlingen met de meest fantasierijke verhalen waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Als hij op een dag even geen verhaal kan bedenken maakt hij zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat hij een belangrijke brief verwacht voor een nieuw avontuur. Tot zijn eigen verbazing krijgt hij die avond echt een brief van ene Gr.Gr. In de brief meldt de mysterieuze afzender dat Frans hem zelf ook een brief heeft geschreven en hem graag op zijn slot ontvangt. Totaal overdonderd wordt Frans opgehaald door een donkere koets, maar hij besluit niet naar de onbekende brievenschrijver af te reizen; zijn reis eindigt bij de zevensprong. Het blijkt echter dat de kous daarmee nog niet af is, want Frans komt allerlei mysterieuze mensen tegen en leert dat er een heus avontuur op hem staat te wachten, een avontuur rond de zevensprong in het bos.

Bij de eerste disk lijkt het even alsof je abusievelijk de verkeerde serie in de speler hebt gedrukt. Totaal onaangekondigd lijkt een aflevering van Peter en de Vliegende Autobus te zijn begonnen. Het blijkt echter onderdeel te zijn van een drietal lange promotiefilmpjes van andere releases van Just Entertainment. Jammer genoeg staan deze filmpjes op elke disk; gelukkig kun je ze overslaan met een druk op de afstandsbediening. De serie is voor de release op dvd rechtstreeks overgezet van de oude banden en de kwaliteit is dus niet verbeterd. De Zevensprong bevat zeven disks in een prachtige digipack. Zeven disks? Ja, zeven disks voor maar iets meer dan 5 uur aan materiaal. Dat had makkelijk op drie disks gepast, maar wellicht is het een woordgrapje met de titel van de serie. Jammer genoeg bevat de release geen extra materiaal, dus ten aanzien van de uitzending op televisie kent de dvd geen aanvullingen.

De release van De Zevensprong is natuurlijk vooral eentje voor de nostalgie. Veel mensen zijn opgegroeid met de avonturen van Meester Frans en voor hen is het erg leuk om het geheel nog eens terug te zien. De serie is wat gedateerd, zowel qua beeldkwaliteit als qua snelheid in het verhaal, maar is toch erg onderhoudend. De release op dvd is op zich vrij netjes; de verpakking ziet er prachtig uit en de adviesprijs van iets minder dan 20 euro is erg aantrekkelijk.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 1 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: