Bordspel: Monopoly van Dam tot Dom editie

Never Change a Winning Team zou je misschien denken als je het bekende spel Monopoly voor je ziet. Wat valt daar nou aan te verbeteren? Zo nu en dan probeert spellenfabrikant Parker toch verbeteringen aan te brengen aan het spel. Alhoewel, verbeteringen; veranderingen is eigenlijk een betere omschrijving. Als speciale edities worden ze op de markt gebracht, met verschillende thema's: voetbalclubs, Disney, wereldwonderen en zelfs losse steden. Gelukkig blijft de traditionele versie wel gewoon behouden (alleen de pionnetjes worden wel eens aangepast) en gaat het vaak om tijdelijke edities. Sinds kort is een speciale versie van Monopoly verkrijgbaar in het kader van het zeventig jaar bestaan van het spel: Monopoly van Dam tot Dom editie.

Iedereen kent het bordspel Monopoly wel en zo'n beetje iedereen heeft in zijn jeugd wel eens uren achter elkaar met vriendjes het spel gespeeld. Wat dat betreft behoeft het spel dan ook weinig uitleg. Door het opkopen van straten en het bouwen van huizen en hotels moet je zo snel mogelijk veel geld verdienen. Wie als eerste failliet gaat heeft het spel verloren en wie als laatste overblijft gewonnen; niets nieuws dus. Wat is er dan wel veranderd aan het spel? De boel is flink gemoderniseerd, zowel qua uiterlijk als qua spelverloop en dat is toch wel even wennen.

Allereerst heeft de oude groene kleur van het speelbord plaatsgemaakt voor een wat glanzende donkere kleur. Op de achtergrond een flinke skyline met vuurwerk om de verjaardag van Monopoly te illustreren. Wat misschien nog wel het meest wennen is, zijn de nieuwe namen van alle straten. De steden zijn hetzelfde gebleven, maar de straatnamen hebben plaats gemaakt voor bijzondere objecten in die stad. Zo is de Grote Markt in Groningen vervangen door het Groninger Museum en is de Kalverstraat nu De Dam geworden. Dat is flink wennen voor de doorgewinterde speler, want in je gedachten blijft het vakje voor Start nou eenmaal de Kalverstraat. De prijzen van de straten zijn ook aangepast naar de moderne tijd; zo kosten de straten van Madurodam (voorheen Ons Dorp) nu 600.000 euro. Kom je op het hotel van de PC Hooftstraat (voorheen Leidschestraat) te Amsterdam, dan kost je dat 15 miljoen. De uitgaven en inkomsten van Algemeen Fonds en Kans zijn ook veranderd: "Je internetbedrijf gaat de beurs op, je krijgt 2 miljoen" en "Betaal 1 miljoen voor een party in Hotel New York".

Meest revolutionair binnen Monopoly van Dam tot Dom editie is de wijze van betalen. Vergeet de honderden dunne wegwapperende bankbiljetjes die bij het minste of geringste onder de tafel verdwijnen. In Monopoly van Dam tot Dom editie betaal je met een bankpasje en een betaalautomaat; elke speler krijgt zijn eigen pasje en door deze in het apparaat te steken kun je geld bijtellen, afboeken of naar een medespeler overmaken. Geen gegraai meer in de bank, niets meer natellen, de computer houdt alles bij. Ook de pionnetjes hebben een metamorfose ondergaan. Geen ruiter te paard meer, maar een hamburger; geen oude ferrari, maar een moderne raceauto.

Monopoly van Dam tot Dom editie ziet er zeer verzorgd uit en is leuk om te spelen. Zeker het onwennige gepiel met de betaalautomaat en de onbekende teksten die je bij Algemeen Fonds en Kans aantreft geven deze editie een zeker vernieuwd élan. Aan de andere kant mist de charme van het geritsel van dat dunne papier en het uittellen van flinke bedragen. Daarnaast is het flink wennen om te spelen met de nieuwe namen van de straten en zul je nog vaak de oude namen in de mond nemen. Heb je het spel al en maakt het jou niet uit hoe je betaalt en hoe de straten heten? Dan kun je deze rustig in de winkel laten liggen. Voor de verzamelaar of fan is deze speciale verjaardagseditie echt wel de moeite waard, net als voor de mensen die een hekel hebben aan de grote stapels bankbiljetten die je in het spel moet gebruiken.

Label: Parker Waardering: