CD: Mira Calix - Eyes Set Against The Sun

Een nieuwe release van Warp Records; dat moet op zich wel wat zeggen. Warp brengt al jaren platen uit van bekende namen als Aphex Twin en Squarepusher. Van Mira Calix had ik echter nog nooit gehoord. Toch heeft ze niet stil gezeten; ze is voormalig 'press officer' van Warp, ze verzorgt dj-sets en eerder trad ze op met Radiohead. Het nieuwe jaar opent ze met haar zoveelste release Eyes Set Against The Sun. Kan dit wat beloven?

Tijdens een live optreden maakte ze ooit een 30 minuten durende mix waarbij kleine microfoons in doosjes met insecten waren geplaatst. Dit soort experimentele opnames zijn op deze plaat ook goed te horen. Zo zit er in de openingstrack Because To Why het geluid van smeltende sneeuw en de geluiden op de achtergrond van het nummer Protean zijn tijdens een boswandeling gemaakt. Deze natuurlijke geluiden worden gemixt met elektronische beats en strijkers. Verwacht echter geen snelle beats, alles gebeurt op een zeer langzaam tempo.

Dat is ook meteen waar het blijft haken op deze plaat: het is weliswaar een muzikaal landschap maar nergens is er echt een hoogtepunt te herkennen. Er zitten amper tempowisselingen in en veel melodietjes worden wel erg lang herhaald - soms zelfs tot het vervelende toe. Het is net alsof je zit te wachten op een bepaalde voldoening die maar niet komt.

Zonder twijfel gebruikt Mira Calix een bijzonder originele manier van muziek maken. Daarvoor krijgt ze één sterretje meer dan "STAY AWAY!!!!". Toch lijkt het moeilijk te bevatten waarom ze met deze contrastrerende technieken - het mixen van organische geluiden met elektronische muziek - zo weinig spanning in de muziek brengt. Er zullen vast mensen zijn die Eyes Set Against The Sun kunnen waarderen maar waarschijnlijk is er hier zelfs voor diegene die van ongewone muziek houdt niet veel nieuws onder de zon.

Bonus: een video om zelf te oordelen.

De video van het nummer Umbra/Penumbra is dan wel weer oké.

Label: Warp Records Releasedatum: 15 januari 2007