DVD: The Producers

The Producers is een film uit 2005, gebaseerd op een musical die weer gebaseerd is op een film uit 1968. De film gaat ook nog eens over een musical. De hoofdverantwoordelijke voor dit alles? Mel Brooks. Fout? Ja, enorm. Leuk? Dat ook!

In The Producers zien we hoe de louche Broadway-producer Max Bialystock (geweldig neergezet door Nathan Lane) op zoek is naar een echte hit na zijn zoveelste theaterflop. Op een dag vertelt boekhouder Leo Bloom (Matthew Broderick) hem echter dat er door een belastingtruc veel meer geld te verdienen is aan een slechte musical. Als partners in crime gaan ze op zoek naar de gegarandeerde flop, samen met de Zweedse actrice/secretaresse Ulla (Uma Thurman).

De flop is al snel gevonden. Ze lopen de gevluchte Nazi Franz Liebkind (Will Ferrell) tegen het lijf. Deze Duitser - compleet met stahlhelm en lederhose - is verantwoordelijk voor de musical Springtime for Hitler. Max en Leo benaderen hem voor de rechten en huren daarna regisseur Roger DeBris in.

DeBris blijkt de meest nichterige regisseur van Hollywood te zijn: hij loopt in vrouwenkleren en wordt geassisteerd door onder meer een leernicht, een indiaan en een dikke kortgeknipte vrouw in houthakkersbloes. Na een hilarische auditie blijkt Franz zelf ook nog eens de beste keuze voor de hoofdrol van Hitler, nadat hij voor de heren het nummer 'Haben Sie gehört das Deutsche Band?' heeft gezongen.

Ik neem aan dat je nu wel een aardig beeld van de film hebt. De rest moet je gewoon zelf zien. De vele liedjes in de film zijn ontzettend leuk en de Broadway-ervaring van Lane en Broderick komt in de film goed tot zijn recht. Sommige situaties zijn ronduit hilarisch: je komt werkelijk niet meer bij van het lachen. Voorbeelden? Parades van oude dametjes met rollators, een Duitse duif met een stijve rechtervleugel en bij de opening van de musical klinkt het Duitse volkslied als showtune. Tijdens het lachen gewoon blijven kijken dus: voor je het weet mis je een grap.

De dvd bevat ook nog een aantal extra's. Zo is er audiocommentaar van regisseuse Susan Stroman, er zijn naast bloopers ook verwijderde scènes te zien en je kunt genieten van een korte documentaire.

Hou je van musicals? Kijk dan deze film. Heb je juist een hekel aan het feit dat iedere scheet tegenwoordig 'gemusicaliseerd' wordt? Kijk dan deze film. Hou je van Mel Brooks, komedies of wil je gewoon Will 'Anchorman' Ferrell eens als Nazi zien? Kijk dan deze film. Ik zou hem alleen niet gaan zien als je niet van camp houdt: alles wat als goed fout bestempeld kan worden, komt namelijk voorbij.

Label: Sony Pictures / Home Entertainment Releasedatum: 26 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: