DVD: Spider-Man - The 5 DVD Collection

SubheaderSpider-Man, verzonnen door de grootmeester Stan Lee, is een van de meest succesvolle personages van Marvel Comics. Of dat het nu komt doordat het eigenlijk een gewone tiener is met normale tienerproblemen of een superheld die de nodige klappen krijgt en toch gevat uit de hoek blijft komen met zijn opmerkingen is niet bekend. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Van Spider-Man zijn intussen veel verschillende reeksen comics verschenen, maar ook films en de nodige 'animated series'. Van die laatste categorie is een verzamel-box verschenen. Deze serie, gestart in 1994 liep vijf seizoenen, en kende totaal 65 episodes. In Nederland werd het eerst uitgezonden door RTL4 en later door Fox-Kids (tegenwoordig Jetix).

Het plot is bekend, Peter Parker wordt in een lab gebeten door een radioactieve spin, en krijgt daardoor speciale krachten. "With great power comes great responsibility" vertelde oom Ben altijd, en deze woorden spoken in Peters hoofd rond, vooral omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor zijn dood, hij had de moordenaar eerder op die dag heel simpel tegen kunnen houden. Doordat men eerst van plan was om James "Terminator" Cameron een Spider-Man film te laten maken, waarbij deze serie naadloos op kon aansluiten liet men het beginverhaal achterwege. Wel is in het derde seizoen alsnog aandacht hieraan besteed.

Subheader

Klik voor een grotere versie

Deze serie wordt over het algemeen gezien als een van de beste, en dat is ook niet zo verwonderlijk als je weet dat Stan Lee supervisie hield, en de scripts liet schrijven door een aantal schrijvers die ook de comics van hun script voorzagen. Dat zorgde voor een uitgebreide verhaallijn en een stevige achtergrond. In plaats van een twee-dimensionale held die dag in dag uit hetzelfde doet, groeide Peter Parker in zijn leven en relaties, en ging Spider-Man hierin mee. Wat wel leuk is om te melden is het feit dat het team een aantal regels had meegekregen want de jeugdige kijkers moesten natuurlijk worden beschermd. Zo mocht het woord 'Death' niet worden gebruikt, was het gebruik van normale wapens niet toegestaan, en tevens mocht Spider-Man niet op een duif 'landen'.

Subheader

Klik voor een grotere versie

Het eerste idee was om een flinke portie CGI (Computer Generated Image) te gebruiken in de afleveringen, maar door beperkingen in het budget en de complexiteit van de CGI werd slechts af en toe een slingerende Spidey getoond in een CGI stad. De rest werd met een zo natuurgetrouw mogelijk beeld gedaan, aan de hand van foto's, kaarten en luchtfoto's werd het speelterrein van Spider-Man zo nauwkeurig mogelijk ingevuld.
De kwaliteit van de afleveringen is helaas een beetje minder, en er zitten ook geen extra's op de dvd's. De verhalen zijn wel opgedeeld in hoofdstukken, maar er is geen menu waarin je de gewenste aflevering kunt kiezen. Iedere dvd heeft een eigen thema, en de verhalen zijn niet noodzakelijkerwijs opeenvolgende episodes. Wat dat betreft is de uitgave iets minder van kwaliteit dan je waarschijnlijk hoopt, maar toch geeft het een flink aantal uren kijkplezier. De gebruikte episodes komen uit de seizoenen 1, 3 en 4. Voor de liefhebber van de serie is dit zeker een aanrader.

DVD 1 - The Ultimate Villain Showdown
  • episode 29 - Sins of the Father 2 - Make a Wish
  • episode 30 - Sins of the Father 3 - Attack of the Octobot