Film: The Science of Sleep

Michael Gondry is een regisseur waar veel mensen vast wel eens van hebben gehoord. Anders kennen ze toch wel zeker zijn alom bejubelde hit uit 2004 Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Voordat Gondry bekend werd met die film, hield hij zich voornamelijk bezig met korte films en videoclips. Na Dave Chappelle's Block Party uit 2005 is er dan nu The Science of Sleep.

The Science of Sleep is qua budget een behoorlijke stap terug voor Gondry. Waar Eternal Sunshine of the Spotless Mind een budget had van 20 miljoen dollar, moest zijn nieuwste film het doen met ongeveer een vierde deel van dat budget. De cast is grotendeels dan ook relatief onbekend. Alleen de hoofdrol wordt vertolkt door een acteur die bij het grote publiek zeker wel bekend is. Gael Garcia Bernal (Babel) en Charlotte Gainsbourg (21 Grams) spelen de hoofdrollen en worden bijgestaan door ondermeer: Alain Chabat en Emma de Caunes (Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre), en Aurélia Petit (Guernsey). Gondry heeft de film niet alleen geregisseerd, maar heeft het script voor de film ook zelf geschreven.

Stephane (Gael Garcia Bernal) is een jongen die veel droomt en de fictie van zijn dromen maar moeilijk kan onderscheiden van de realiteit. Na lange tijd te hebben gewoond bij zijn vader, keert hij terug in het land van zijn moeder. Zijn moeder heeft al van alles voor hem geregeld waaronder onderdak en een interessant klinkende baan om hem zo goed mogelijk op weg te helpen. Bij aankomst in Frankrijk is Stephane dan ook vol goede moed. Hij arriveert de volgende dag vol verwachting bij zijn nieuwe baan met een aantal nieuwe ideeën voor zijn werkgever bij de hand. Helaas voor hem heeft zijn moeder de baan veel beter laten klinken dan het is. Waar Stephane zich een creatieve baan had voorgesteld, blijkt zijn werk te bestaan uit het knippen en plakken van woordjes. Hoewel hevig teleurgesteld in zijn baan belooft hij zichzelf om er het beste van te maken. Een paar dagen later maakt hij kennis met zijn ook net verhuisde buurvrouw Stephanie (Charlotte Gainsbourg) en haar vriendin Zoé (Emma de Caunes). Stephane voelt zich meteen aangetrokken tot Zoé en kiest ervoor om geheim te houden dat hij Stephanies buurman is. Stephane gaat veel om met Stephanie om zodoende in contact te blijven met Zoé, maar krijgt langzaam aan steeds meer gevoelens voor Stephanie dan voor Zoé. Door zijn liefdesperikelen en zijn onvermogen om fictie te onderscheiden van realiteit, verwaarloost hij zijn baan en brengt zijn mogelijke relatie met Stephanie voortdurend in gevaar.

The Science of Sleep is een film die liefhebbers van Eternal Sunshine of the Spotless Mind zeker niet willen missen. Ook deze film heeft weer vele dromerige scènes. Waar dat in Eternal Sunshine of the Spotless Mind vooral gebeurt met mooie beelden, kiest Gondry ervoor, waarschijnlijk mede door het beperkte budget, om de dromen van Stephane er vooral apart uit te laten zien. Hoewel het er dan ook minder mooi uitziet werkt het erg goed in de film (mits de stijl je aanstaat) en is dan ook minstens net zo dromerig. De dromen vertellen erg veel over wat er in Stephanes hoofd omgaat en je kunt je dan ook goed inleven in Bernals personage.

Bernal en Gainsbourg doen het goed en zetten geloofwaardige rollen neer. De bijrollen in The Science of Sleep zijn wat minder interessant, maar de focus ligt gelukkig dan ook op de relatie tussen Stephane en Stephanie. De film zal niet zo'n groot succes worden als Eternal Sunshine of the Spotless Mind (de film heeft een beperkte release), maar doet zeker niet onder voor die film. Als je Eternal Sunshine of the Spotless Mind de moeite waard vond, ga dan ook zeker The Science of Sleep in de bioscoop bekijken.

Op http://a-film.nl/film.php?id=00001211 staat een lijst met bioscopen waar de film te zien is.

Label: A-Film Releasedatum: 23 november 2006 Kijkwijzer: