DVD: Ultraviolet

SubheaderPak elementen van Blade, The Matrix, Underworld, Dracula en Kill Bill bij elkaar, en het enige dat mist voor Scary Movie 8 is een horror-film. Dit keer is de combinatie Ultraviolet geworden. Het plot is eenvoudig. Een stel domme geleerden heeft een virus in handen gekregen, en zij probeerden het te gebruiken om een super-soldaat te maken. Het ging mis, en een groot deel van de bevolking werd besmet. Holocaust-achtige taferelen volgden, en de besmette mensen verdwenen langzaam. Als dan een nieuw wapen blijkt te bestaan, proberen de Hemophagen dit wapen te pakken krijgen. Violet is de aangewezen persoon om het wapen te stelen. Als ze het eenmaal in haar handen heeft, blijkt het een jongen te zijn. Zijn bloed bevat een virus dat alle Hemophagen zal doden. Ze zet er alles op om hem te redden, omdat ze hoopt dat ze via het virus eindelijk een geneesmiddel kunnen maken voor hun ziekte.

Underworld had een in leer en latex verpakte Kate Beckinsale, maar Ultraviolet heeft Milla Jovovich als de koele en sexy heldin. Haar korte outfit heeft kameleon-achtige effecten en is in staat gemakkelijk van kleur te veranderen. De film zelf is in felle en heldere kleuren gefilmd: geen gothic kerkgebouw of duistere bloed-rituelen. Wel een arsenaal aan speciale gadgets voor onze heldin. Anti-zwaartekracht, interdimensionaal opgeborgen geweren en prachtige zwaarden. Tezamen met haar scherpe gehoor, geest en snel en sterk metabolisme schakelt ze haar tegenstanders sneller uit dan Chuck Norris had kunnen doen.

Subheader

De makers van de film laten je bij de mooie openingscredits graag geloven dat Violet is gebaseerd op een comic. Niets is minder waar, maar wie weet krijgt ze er wel een. Helaas hebben ze iets minder moeite gedaan bij een aantal andere scènes, waardoor je eerder het idee krijgt dat je naar een computerspel zit te kijken. Gelukkig wordt een heleboel goed gemaakt door de extra's op de dvd. Zo leren we o.a. van het commentaar gegeven door Milla dat ze flinke blauwe plekken opliep bij de zwaardscènes. Haar tegenstanders zaten wel goed ingepakt, maar zij helaas voor haar niet. Naast het commentaar zit dvd verder vol met een flinke reeks trailers, een "making of: UV protection part 1-4" en verwijderde scènes. De manier waarop deze film is volgezet met extra's is een goed voorbeeld voor alle andere dvd's. Het verhaal blijft dan een klein beetje achter op die kwaliteit, maar is evengoed nog een prima avondje plezier.

Label: Sony Releasedatum: 2 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: