DVD: The Da Vinci Code (single disc)

Er zijn nog maar weinig mensen die nog niet van The Da Vinci Code hebben gehoord. Velen hebben het boek gelezen en ik gok dat inmiddels ook al aardig wat mensen de film hebben gezien. De verfilming van de wereldwijde en - voor sommigen - controversiële bestseller is nu op dvd verkrijgbaar.

Het verhaal? De film opent met een brute moord op de curator van het Louvre. De man sterft echter niet direct en weet met zijn laatste krachten nog een aantal mysterieuze codes op een schilderij, op de vloer en op zijn lichaam aan te brengen. Professor en symboliek-deskundige Robert Langdon (Tom Hanks) is volgens rechercheur Bezu Fache (Jean Reno) de hoofdverdachte. Sophie Neveu (Audrey Tatou), encriptie-expert en tevens kleindochter van het slachtoffer, denkt hier echter anders over en zij helpt Langdon te ontsnappen.

Samen breken ze de codes en volgen ze de sporen die de curator heeft achtergelaten om zo de echte moordenaar te vinden. Hierbij roepen ze de hulp in van sir Leigh Teabing (Ian McKellen), een vriend van Langdon. Langzaam ontrafelen ze een samenzwering die een belangrijk geheim lijkt te beschermen. De mensheid zal niet meer hetzelfde zijn als dit geheim bekend wordt gemaakt...

In de bioscoop heeft The Da Vinci Code me al aardig weten te verrassen. Ook op dvd weet de film prima te bekoren. De beelden zijn mooi en sfeervol, het geluid is prima (al is er alleen een Dolby Digital 5.1-track op deze uitgave te vinden) en ook de soundtrack van Hans Zimmer is opmerkelijk goed.

Toch zullen er ook wat negatieve reacties onstaan na het kijken van de film. Als je het boek gelezen hebt, dan mis je waarschijnlijk een aantal ontwikkelingen uit het boek die het verhaal meer diepgang geven. Heb je het boek echter niet gelezen, dan zijn veel zaken uit de film je ongetwijfeld niet direct duidelijk. In beide gevallen is The Da Vinci Code op het eerste gezicht misschien wat teleurstellend.

Als je echter bereid bent om vanuit een ander oogpunt naar de film te kijken en na te gaan hoeveel informatie de film juist wèl geeft, dan kom je al snel tot de conclusie dat de verfilming van het boek op veel vlakken toch best geslaagd is. Af en toe worden er jammer genoeg wat ongeloofwaardige en ronduit rare 'shortcuts' ten opzichte van het boek genomen. Denk bijvoorbeeld aan het Opus Dei-lidmaatschap van Fache of de ietwat aangepaste verhouding tussen de Leermeester en Remy Jean.

De film geeft ondanks alles de verhaallijn goed weer zonder op al te veel details in te gaan en weet grotendeels de spanning uit het boek te evenaren. Als onervaren kijker hoef je op deze manier slechts 142 minuten op te offeren om toch een beetje mee kunnen praten over het verhaal.

Tot slot vergeet ik bijna de extra's op de dvd - als je die paar trailers op het schijfje tenminste zo wilt noemen. Laten we het er op houden dat je de single-discversie van dvd niet aan hoeft te schaffen voor iets anders dan de film zelf.

Mijn advies? Lees het boek en kijk dan deze film. Of kijk eerst de film en lees dan het boek. De waardering - mits je van Dan Brown houdt, natuurlijk - zal voor film en boek alleen maar groter worden.

Label: Sony Pictures / Home Entertainment Releasedatum: 16 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: