DVD: Ask the Dust

Chinatown-regisseur Robert Towne koesterde al meer dan dertig jaar de wens om de klassieke roman Ask the Dust van John Fante te verfilmen. Door de inspanningen van producent Tom Cruise, én de aanwezigheid van een sterrencast met onder meer Colin Farrell, Salma Hayek en Donald Sutherland, is de film er gekomen. Sinds twee weken ligt nu ook de 'Special 2 Disc Collector's Edition' in de winkel. Overbodige luxe, of noodzakelijk kwaad?

De film, met een speelduur van bijna twee uur, toont een mooi vorm gegeven liefdesverhaal tussen de aspirant-schrijver Arturo Bandini (Farrell), en de Mexicaanse serveerster Camilla Lopez (Hayek). Ze ontmoeten elkaar in Los Angeles, ten tijde van de depressie in de jaren '30 van de vorige eeuw. Beiden jagen ze een beter leven na, en worstelen ze met hun afkomst. Zo is Arturo Bandini van Italiaanse komaf, terwijl Salma Hayek de rol van een krachtige Mexicaanse immigrante speelt.

Tussen de twee onstaat langzaamaan, -de film is nogal traag-, een haat-liefde verhouding. Camilla vindt Bandini als achternaam niet bepaald een verbetering van haar lot, zeker omdat hij zijn naam als schrijver nog niet eens heeft gevestigd. Arturo op zijn beurt kijkt neer op Camilla, en waarschuwt dat ze altijd met argusogen zal worden bekeken. Toch zorgt de gepassioneerde vrijgevochten Camilla ervoor dat hij eindelijk weer eens wat beleeft, waardoor hij aan zijn writers block kan ontsnappen.

Robert Towne heeft met de regie van Ask the Dust bewezen dat hij nog steeds klassiek te werk gaat. Door de fotografie en de gelige belichting van de film straalt Ask the Dust een authentieke jaren '30-stijl uit. Puur inhoudelijk mist de film echter ware diepgang. Donald Sutherland en Idina Menzel spelen mooie bijrollen, maar van essentieel belang voor de afloop van het verhaal zijn ze nergens.
Uiteindelijk lijkt de extra dvd broodnodig om de meerdere thema's, die in de film eigenlijk niet goed uit de verf komen, te verantwoorden. Bijvoorbeeld het racisme in die tijd. Of de drugverslaving van Camilla. Ook toont deze extra dvd (met een speelduur van 71 minuten) hoe goed Los Angeles uit de jaren '30 is nagebouwd in het Zuid-Afrikaanse Sun City.
Met die wetenschap is het misschien ook een tip om voor het kijken van de film eerst deze 2e dvd te bekijken. In het mooi, authentiek vormgegeven menu vind je een Making Off, Behind the Scene, Interviews Cast & Crew, en ook de Photo Gallery is dermate fraai dat u de film met meer waardering zult bekijken. Dat maakt de tweede dvd dus meer dan een overbodig extraatje.

Met Ask The Dust heeft Robert Towne vooral een mooie film gemaakt. Inhoudelijk is het verhaal dat verteld wordt echter niet sterk genoeg om de film, ondanks de sterke cast, de prachtige belichting en het oerdegelijke camerawerk, tot een regelrechte klassieker te rekenen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 24 oktober 2006 Kijkwijzer: