DVD: Curb your Enthusiasm - seizoen 5

Als je medebedenker bent van de hitkomedie 'Seinfeld', dan hoef je je nooit meer zorgen te maken over geld. Larry David is het bewijs, want hij heeft genoeg tijd om handen om te doen wat hij wil. In Curb your Enthusiasm volgen we Larry in zijn dagelijkse beslommeringen en activiteiten. Niet dat de serie een real-life soap is, integendeel. Voor alle afleveringen zijn scripts geschreven, welke worden aangevuld door improvisatie. Komt je bekend voor? Zeker! Ook bij Seinfeld volgden we de echte Jerry Seinfeld in fictionele verhalen waarin Jerry Seinfeld de hoofdrol speelt. Alleen bij Curb your Enthusiasm is de grens tussen waarheid en fictie een stuk dunner dan bij Seinfeld. Het vijfde seizoen is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Ken je Seinfeld? Dan ken je Curb your Enthusiasm. Niet dat de afleveringen zo op elkaar lijken, zelfs de karakters zijn totaal verschillend. Het principe is echter hetzelfde. Gortdroge humor in absurdistische sketches die vaak ontstaan door ontmoetingen of gesprekken met andere mensen. Zo luncht Larry zo'n beetje elke dag in dezelfde broodjeszaak (komt je bekend voor?), waar de broodjes zijn vernoemd naar beroemde klanten. Op een dag krijgt Larry de verrassing van zijn leven, de eigenaar heeft besloten een broodje naar hem te vernoemen. Maar Larry komt er achter dat het een wel erg onsmakelijk broodje vis is en besluit langs te gaan bij collega's om te vragen of ze met hem van broodje willen ruilen; hilarische gesprekken en gortdroge humor is wat je krijgt. Ook zien we hoe Larry verwoede pogingen doet om via de zwarte markt kaartjes te krijgen voor de synagoge, waarbij hij het uiteindelijk voor elkaar krijgt om van het terrein verwijderd te worden. Heerlijke televisie.

Het vijfde seizoen van Curb your Enthusiasm verschilt qua inhoud niet zo heel erg veel van de voorgaande seizoenen. Dat maakt het des te knapper dat er in deze serie wederom een hele stapel originele 'dagelijkse' gebeurtenissen voorbij komen zonder in herhaling te vallen. De release op dvd bevat alle tien afleveringen van het vijfde seizoen en beslaat twee disks. Als extra materiaal staan er twee korte documentaires op over het ontstaan van de serie. Wel aardig om te zien, zeker omdat het ook een aardige portie humor bevat. De beeldkwaliteit is niet altijd even geweldig, maar dat is waarschijnlijk ook bedoeld om te suggereren dat het is opgenomen als een soort real-life soap. De twee disks zitten elk in een slimcase en worden samengehouden door een fraaie kartonnen hoes.

Iedereen die de serie Curb your Enthusiasm wel eens gezien heeft is ongetwijfeld verkocht. Een mix van droge humor, absurde sketches en bijzondere verhaallijnen weet je keer op keer te verbazen en te vermaken. De release op dvd is keurig en de verpakking zit er zeer netjes uit. Voor tien afleveringen betaal je wel zo'n 30 euro; wat aan de dure kant, maar je krijgt er een hoop plezier voor terug!

Label: Warner Bros Releasedatum: 15 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: