DVD: Neil Young: Heart of Gold

Twee jaar lang had de Canadese legende Neil Young geen nummer meer geschreven. Zijn laatste albums waren alles behalve een groot succes en het niveau van klassiekers als After The Gold Rush, On The Beach en Harvest werd niet meer gehaald. Toen in 2005 bij Young een gevaarlijk aneurysma in de hersenen werd geconstateerd, en zijn vader overleed, leek de inspiratie weer terug te komen en de melancholische teksten waren niet te stoppen. Het resultaat was Prairie Wind, een album dat met recht tot het betere werk van Young gerekend mag worden. Regisseur Jonathan Demme, vooral bekend van films als The Silence of the Lambs en Philadelphia, belde Young tijdens een sabbatical op of hij misschien wilde samenwerken. De concertregistratie Heart of Gold was het gevolg.

Het concert, gegeven in het historische Ryman Auditorium in Nashville, was de première van Prairie Wind, nog voordat het album in de winkels lag. Samen met een grote groep vrienden, waaronder country-heldin Emmylou Harris en talloze blazers, violisten, gitaristen en koortjes werd het gehele album plus een aantal klassiekers zoals 'Harvest Moon' en 'Heart of Gold' gespeeld. Voor de liefhebbers van Neil Young puur genieten, maar ook de cinematografische kwaliteiten van Demme, die al eerder een concert van de Talking Heads (Stop Making Sense, 1984) regisseerde, mogen er wezen. Niet al te bijzonder, maar daardoor des te prettiger. Geen snelle cuts of speciale montagetechnieken. Young wordt vaak in close-up door een telelens in beeld gebracht, maar ook de liefde en vriendschap tussen de verschillende muzikanten is te voelen. Vooral de combinatie tussen licht en decor geeft elke song een eigen sfeer mee. Maar de muziek blijft centraal staan, zoals het hoort.

Doordat het publiek en de camera's niet in beeld komen ontstaat een speciale band tussen de kijker en de muziek. Het gevoel dat Young keer op keer in zijn teksten legt, alle muzikanten die met liefde de muziek van hun vriend, geliefde en held spelen, het maakt het een zeer speciaal optreden. Het is niet te beschrijven waarom, maar het voelt alsof het zijn laatste optreden is, te vergelijken met de eerste keer dat Brian Wilsons Smile ten gehore werd gebracht. De korte verhaaltjes die Neil Young bij een aantal nummers vertelt geven de teksten en melodieën extra kracht. Zo legt hij uit dat de song 'Prairie Wind' geschreven is voor zijn aan dementie lijdende vader. De zin 'Trying to remember what my daddy said
Before too much time took away his head'
komt meteen harder aan.

Het concert alleen is al genoeg reden voor een aankoop, maar ook de tweede schijf zal de liefhebber aanspreken. De zes korte documentaires, waaronder interviews met de overige muzikanten en een blik op de verschillende tweedehands gitaren, geven een mooi beeld achter de schermen van het concert en van het leven van de verschillende artiesten. Voor de echte fans is er ook nog Youngs optreden uit de Johnny Cash show uit 1971. Heart of Gold is een niet te missen concert voor de Neil Young adepten, maar ook een aanrader voor elke serieuze muziekliefhebber. Na afloop behoor je immers tot de eerste groep, of je het nu wilt of niet.

Label: Paramount Releasedatum: 2 november 2006 Kijkwijzer: