DVD: Brief Encounter

Wie aan de Britse regisseur David Lean denkt, denkt meteen aan groots opgezette klassiekers als Lawrence of Arabia en The Bridge on the River Kwai. Dat hij in het begin van zijn succesvolle carrière, 1945 om precies te zien, een klein charmant filmpje regisseerde dat de 'grand jury' prijs in Cannes won, daar denken weer veel minder mensen aan. Tijd voor verandering?

Brief Encounter is in de basis weinig bijzonder. Een typische Engelse huisvrouw (Laura) krijgt op het station een vuiltje in haar oog. Drama en hectiek alom natuurlijk, gelukkig schiet een vriendelijke dokter (Alec) haar te hulp. Beiden zijn gelukkig getrouwd, maar toch ontstaat er uit het niets een affaire. Ondanks dat ze elke keer afspreken elkaar niet te ontmoeten, keren ze steeds weer terug op hetzelfde station. De spanning om ontdekt te worden is wel aanwezig, bijvoorbeeld wanneer Laura een kennis tegenkomt die nogal graag roddelt, maar wordt toch vooral gecreëerd door het neurotische karakter van Laura. Geen jaloerse echtgenoten dus en een zeer eenvoudig verhaal. Wat deed de jury van Cannes dan toch besluiten deze film te bekronen met een prestigieuze prijs?

Het is een gok, maar het zal voornamelijk aan de uiterst sfeervolle mise-en-scène (decors, acteurs, kostuums) gelegen hebben. In de wereld van Brief Encounter lijkt het haast altijd een koude winteravond te zijn. Terwijl Alec en Laura door een donker steegje lopen zien we in de verte het licht branden van een aantal huizen, terwijl vlakbij een trein voorbij raast met de nodige stoomwolken.

De kostuums, decors en taalgebruik geven aan de ene kant een mooi tijdsbeeld, maar het blijft altijd een schijnwerkelijkheid. Vooral het overdreven acteren in de Britse theatertraditie komt alles behalve realistisch over. Dat is meteen, hoe vreemd het ook klinkt, de kracht van Brief Encounter. Je hebt het idee naar een gefilmd toneelstuk te kijken. Niet zo gek, want het scenario is geschreven naar aanleiding van het stuk 'Still Life' van Noel Coward. Het is uiteraard wel een stijl en sfeer waar je van moet houden.

De ambiance maakt Brief Encounter nog geen meesterwerk, maar een zeer fijne film is het wel. Een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke cinema uit de jaren '40. De kwaliteit van deze 'Essential Cinema' dvd is gelukkig ook behoorlijk goed, helaas zult u het wel zonder extra's moeten doen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 26 september 2006 Kijkwijzer: Waardering: