DVD: Roseanne - Seizoen 1

Families uit de 'working class' zijn een graag gebruikte bodem voor het produceren van sitcoms geweest in de laatste decennia. Eén van de bekendste sitcoms maakte hier ook gebruik van maar teelde tevens wat pepers en radijsjes ernaast voor de in die tijd pittige en verbitterde humor. Juist, het gaat hier om Roseanne, waarvan seizoen 1 nu ook in Nederland op dvd is verschenen.

De komedie-serie verhaalt over het arbeidersgezin Conner in het fictieve Lanford, Illinois en bestaat uit 5 gezinsleden. Roseanne, het dominante en luidruchtige opperhoofd van de familie en Dan, een goedzak zonder vaste baan. De oudste en puberdochter Becky, de dochter Darlene die het bloed onder ieders nagels uithaalt en als laatste de jonge belhamel, DJ. Aangevuld met enkele familieleden en vrienden vormen zij de ruggegraat van alle verhalen. Vooral het wat ontwrichte gezinsleven, frustraties over geld, werk en liefde worden aangestipt via komische en vaak schreeuwerige dialogen. Het is een serie die het vooral van de sarcastische en bittere Roseanne moet hebben. De sneren en onverwachte ironische antwoorden op vragen van de kinderen zorgden ervoor dat de kijkers bleven kijken. Maar daarnaast ging de serie de verantwoordelijkheid niet uit de weg om enkele politieke standpunten te bediscussiëren in de vele seizoenen.

Seizoen één is voornamelijk nog een jaar waarin de serie moet groeien. De nadruk ligt op ironie, bekvechtende kinderen en twee gefrustreerde ouders. Maar omdat iedereen er wel iets herkenbaars in ziet slaat het bij veel mensen aan.

Deze dvd-box bevat alle 23 afleveringen van het eerste seizoen uit 1987 van Roseanne, goed voor ongeveer 500 minuten TV. Het monogeluid uit de jaren tachtig is helaas blijven steken op de dvd en er is ook niet de moeite genomen om het geheel van extra's te voorzien. De serie blijft echter vrij tijdloos en kan nog steeds een lach op de gezichten toveren.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 10 oktober 2006
Kijkwijzer: