Boek : Ineke Kester - Thuis in honderd huizen

HuizenruilJe wilt op vakantie maar niet naar de standaard plekjes waar het sterft van de toeristen. Nee, liever ga je naar een mooi huis, in een mooie wijk, of midden op het platteland. Compleet gemeubileerd, en geen gebreken, nog een auto erbij en klaar. Het is alsof je gewoon even het leven van iemand anders overneemt. Die andere persoon zit intussen in jouw huis, en gebruikt jouw auto, of misschien zelfs je fiets. Je tandenborstel heb je gelukkig wel meegenomen. Het boek wat hier over gaat is echter geen thriller. Nee, het is een boek hoe je gemakkelijk en veilig je huis kunt ruilen voor een paar weken vakantie. Het hoe, wat en waarom staan allemaal in het boek "Thuis in honderd huizen", en is geschreven door Ineke Kester.

Makkelijk bladeren, mooie foto's en duidelijke tekst. Daarnaast zeer kleurrijk en de anekdotes zijn zeer leuk, en geven je dan ook snel een idee hoe leuk het wel niet kan zijn. Ook de geschiedenis komt aan bod. Opgesteld door de vakbond voor leraren die in de jaren vijftig wel eens van huis wilde ruilen met een Zwitserse leraar. Op die manier konden beide partijen genieten van een welverdiende en goedkope vakantie. Nu zijn er vele mogelijkheden om je huis te ruilen, en uiteraard blijft het aanbod niet beperkt tot Zwitserland. Eigenlijk over de hele wereld is er wel een huis te ruilen. Voor een weekend, twee weekjes, of misschien wel meerdere maanden. Of je ruilt je huis met meerdere gezinnen, en wisselt tijdens jouw vakantie een paar keer van huis. Wel belangrijk om iemand in de buurt van je eigen huis te hebben, die een oogje in het zeil kan houden. En natuurlijk voor de sleuteloverdracht en om de ruilers wat wegwijs te maken. Want naast een ander huis, is het vaak ook een heel andere cultuur.

Als je het boek doorbladert, relevante stukken nog even opnieuw leest, weer even moet lachen om een anekdote, dan denk je al snel wat de mogelijkheden voor jezelf zijn. Waar je dan moet beginnen staat ook keurig netjes in het boek. Wat dat betreft is het uitstekend uitgevoerd en vind je naast de nodige tips ook veel ervaringen van ruilers zelf. Ook de beheerders van enkele ruilsites komen aan bod, en dan uiteraard ook meerdere websites, zodat je een voor jou passende ruilsite kunt vinden. Inclusief de prijzen voor lidmaatschap, en hoe groot het aanbod is. Heb je er ooit over nagedacht om voor een korte vakantie van huis te ruilen, dan is dit boek echt 5 dikke sterren waard. Lees het boek dan goed door, dan kun je mogelijk al een aantal beginnersfouten overslaan.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 90-430-1223-8 Pagina's: 191