Film: Kruistocht in spijkerbroek (Crusade in jeans)

Grote, klassieke drama's zijn zeer schaars in de Nederlandse filmgeschiedenis. Vanwege budgettaire redenen is het vaak niet mogelijk een dergelijk project van de grond te krijgen. Toen regisseur Ben Sombogaart twintig jaar geleden in Ierland zijn zoon het boek Kruistocht in Spijkerbroek ademloos zag lezen, kwam hij met het idee om toch met een dergelijk zwaar plan aan de slag te gaan. Na gesprekken met producent Kees Kasander, die allerlei internationale contacten (lees: geldschieters) had gevonden, kon er toch een start gemaakt worden met deze enorme productie.

Kruistocht in Spijkerbroek is het boek van Thea Beckman dat iedereen als kind wel gelezen heeft. Het plot van de film is hier grotendeels van afgeleid en beschrijft de reis van de talentvolle voetballer Dolf Vega naar de middeleeuwen. De egoïstische tiener belandt, na een ongeluk met zijn moeders concepttijdmachine, in het jaar 1212 en komt terecht in een kruistocht die kinderen maken van Duitsland naar Jeruzalem. De eerste persoon die hij in een middeleeuws bos ontmoet is de adembenemende Jenne, die hem direct uit handen van rovers weet te houden. Na enige aarzeling en uit angst voor meer van dit soort aanvallen besluit Dolf zich aan te sluiten bij de kruistocht, denkend dat hij twaalf uur later weer terug kan gaan naar zijn eigen tijd. Maar het loopt anders: Dolf kan niet terug en ontpopt zich door zijn kennis en brutaliteit tot een van de leiders van de kruistocht. Zo kan hij met oplossingen uit de 21e eeuw de kinderen van de kruistocht behoeden voor bepaalde ziektes en redt hij een van de leiders van de dood door mond-op-mondbeademingtechnieken die in het heden heel normaal zijn. Ook lukt het Dolf zelfs een aantal kinderen te redden van de hongerdood, waardoor hij veel respect oogst. Achter deze verhaallijn ontwikkelen zich ook nog de vriendschappen die hij sluit met de anderen en de gevoelens die hij ontwikkelt voor Jenne.

De film is geschoten in allerlei landen en doet in alle opzichten groots aan. De acteurs zijn vrijwel allemaal van Britse afkomst en zijn voornamelijk van Engelse theateropleidingen geplukt. De muziek en computeranimaties dragen bij aan de indruk dat deze film een dure internationale filmproductie is. Het nadeel hiervan is misschien dat de regisseur niet helemaal zijn ideeën ten gelde kon brengen in de film, omdat de geldschieters hun eigen voorwaarden stelden.

Niet hoofdrolspeler Joe Flynn (Dolf), maar co-speler Stephanie Leonidas (Jenne) is de absolute ster van de film. Dit is op zich grappig te noemen, daar waar dit karakter niet eens voorkomt in Beckmans boek. Stephanie Leonidas, ze speelde onder andere in La fiesta del Chievo en MirrorMask, tilt de film echt naar een hoger niveau door haar opvallend bescheiden spel. Waarschijnlijk zal ze met haar prachtige en eerlijke oogopslag menig bioscoopbezoeker in vervoering brengen. En dat is heel belangrijk in deze film waarin veel ontroering het kernwoord is. Een voorbeeld hiervan is de scène waarin Dolf aan Jenne zijn 'troubadour in een doosje' (i-Pod) laat horen en zij voorzichtig probeert dat rare ding van zich af te duwen. Jammer genoeg eindigt deze scène in een grap, want het was dit moment dat ik echt helemaal in de film zat. Sowieso zijn de grappen soms iets te voor de hand liggend en komen de emotionele scènes net iets te vaak en te snel achter elkaar. Desondanks blijft de film toch meeslepend genoeg om je hier niet al te lang aan te ergeren.

Uiteindelijk denk ik dat deze film met alle ontroerende momenten en avontuurlijke belevenissen, gecombineerd met een sterke cast en goede muziekkeuze een echte aanrader is.
Niet alleen kinderen, maar zeker ook volwassenen zullen deze film waarderen. Al was het maar alleen vanwege Stephanie Leonidas of jeugdsentiment van 'dat boek dat op ieders lijst stond'.

Label: Benelux Film Distributors Releasedatum: 15 november 2006