DVD: Cabaret

Cabaret. Iedereen zal de film uit 1972 wel kennen. Het is een bewerking van de gelijknamige Broadway-musical door regisseur Bob Fosse, die eerder All that Jazz en Chicago maakte. De musical was op haar beurt gemaakt naar aanleiding van het boek 'Goodbye to Berlin', van Christopher Isherwood. Een klassieker dus. Liza Minnelli zou met haar (film-)hoofdrol als nachtclubdanseres Sally Bowles in een klap wereldwijd doorbreken. Nadat ook Joop van den Ende zich over de musical 'ontfermd' had, is de door Dutch Filmworks speciaal uitgegeven 30th Anniversay Edition als re-release nu opnieuw in de schappen te vinden.

De film speelt zich af in Berlijn, in de jaren '30 van de vorige eeuw. De verlegen Brit Brian Roberts (gespeeld door Michael York) ontmoet in Berlijn, dat aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog staat, de Amerikaanse zangeres Sally Bowles. Tegen de achtergrond van de decadente "Kit Kat Club", een nachtclub, krijgen de twee een verhouding.
Terwijl het nazisme langzaamaan steeds meer opkomt in de Duitse hoofdstad,
ontmoet de extraverte Sally de rijke baron Maximilian von Heune. In haar zucht naar wereldfaam (die Liza Minnelli in 'real-life' dus zou overkomen) ziet ze in de playboy een opstapje naar de status van filmster. Dit leidt uiteraard tot spanningen tussen Sally en Brian. Doch wanneer Sally en Brian tijdens een weekendje in het landhuis bij Maximilian logeren, ontstaat er een driehoekverhouding tussen de drie.

De twee uur durende film heeft door de achterliggende thematiek meer diepgang dan een enigszins vergelijkbare film als Chicago. Het geluid (Dolby Digital 2.0), bij een musical uiteraard erg van belang, is goed, alleen wat te zacht. Het beeld is in tegenstelling tot eerdere releases wel anamorphic (16:9) en de vele extra's zijn op zich best aardig in de sfeer van de film. Zo bevat de dvd een mooie photo gallery, en tevens de Kit Kat Memory Gallery: waar de elf songs uit de film nog eens te bewonderen zijn. Naast de bekende trailer staat ook de korte docu Cabaret: A Legend In Making op de dvd, die een kleine 20 minuten duurt. Gezien het thema, met de naderende wereldoorlog op de achtergrond, een aardige toevoeging voor de musical. Dat geldt ook voor de extra The Recreation Of An Era, een special die overigens slechts zes minuten duurt.

Cabaret is een klassieker, zeker in zijn genre. Voor de liefhebbers van de ouderwetse musical geeft het een mooie sfeeropname van de jaren '30, en zeker die van het decadente milieu van het vooroorlogse Berlijn. Mocht je de eerdere, goedkopere release nog niet in huis hebben is het dus zeker een aanrader. Cabaret is niet voor niets commercieel en artistiek zo'n groot succes geweest. Precies wat Sally Bowles ooit voor ogen stond.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 26 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: