Boek: Elizabeth Dewberry - Zijn lieftallige echtgenote

Een boek over prinses Diana met de titel Zijn lieftallige echtgenote doet je toch een beetje geloven dat je chicklit ('eigentijdse romantische fictielectuur die in de eerste plaats is bedoeld voor vrouwen tussen de 20 en 30 jaar', volgens Wikipedia) in handen hebt. Toch stijgt het boek wel boven het niveau van chicklit uit, en zeker de bedoelde leeftijdscategorie.

De muizerige Ellen Baxter loopt het hotel uit waar ze verblijft met haar (saaie) man Lawrence, Nobelprijswinnaar in de Natuurkunde en waar ook prinses Diana een kamer heeft. Ze staat op het punt een eindje te gaan joggen en is verbaasd over de afwezigheid van de fotografen, die haar de dag ervoor nog hebben aangezien voor Diana en honderden foto's hebben gemaakt. Nu staat er niemand. Ellen komt op haar ronde een afgezette weg tegen, waar een groot aantal mensen staat te kijken. Ze besluit met de massa mee te lopen en komt de fotograaf, Max, tegen, die haar de dag ervoor nog zijn verontschuldigingen heeft aangeboden voor zijn gedrag bij het hotel. Als lezer heb je hier al lang en breed door wat de afwezigheid van de fotografen bij het hotel en die afgezette weg hebben te betekenen, maar vooruit, het boek gaat er niet vanuit dat er nog mensen zijn die niet weten wie prinses Di is en hoe ze aan haar einde is gekomen. Tijdens deze ochtend gebeurt het Ellen een paar keer dat ze een stem in haar hoofd meent te horen, de stem van Diana, die vertelt over haar leven en over bepaalde herinneringen. Samen komen ze tot inzichten, die hun in staat stellen verder te gaan met hun leven (of dood).

Storend is dat de vertelstijl vrijwel gelijk is, of nou Ellen of Diana aan het woord is. Dit is niet erg geloofwaardig, omdat twee personen elk hun eigen karakter en manier van praten hebben. Daarnaast is het een vreemd feit dat Diana een paar uur na haar dood al praat over 'het inmiddels gewend zijn aan dood zijn'. Ze lijkt in die korte tijd al een massa aan issues doorgewerkt te hebben en in staat te zijn haar verhaal met de kennis van een psycholoog aan Ellen te vertellen. Toch is het een boeiend boek om te lezen, omdat je betrokken wordt bij Ellens denken, je zit constant in haar hoofd. Daarnaast is een aantrekkelijk onderdeel van het boek de kijk in Diana's leven. Het genre 'waargebeurde verhalen' is populairder dan ooit, en dit is een leuke mix van waargebeurd en fictie.

Zijn lieftallige echtgenote is het vierde boek van Elizabeth Dewberry. Haar andere boeken zijn Many things have happened since he died, Break the heart of me en Sacrament of Lies (vertaald als Moordende twijfel).

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 90-5831-396-4 Pagina's: 269