DVD: Het paard van Sinterklaas

DVD: Paard van SinterklaasEen jong Chinees meisje komt samen met haar moeder naar Nederland, waar haar vader al een Chinees restaurant heeft geopend. De ouders zijn nog altijd niet zo bekend met Nederland, maar het meisje Winky begint alles al aardig goed door te krijgen, op school en ook daarbuiten. Ze raakt verzot op een paard, Saartje, alleen vinden haar ouders haar nog te klein, eigenlijk zijn ze er bang voor. Het feit dat de ouders verder nog niet zoveel van Nederland en van de wereld van hun dochter begrijpen, maakt het er niet beter op. Winky gaat vaak bij Saartje in de wei langs, totdat op een dag het paardje er niet meer staat. Ze hoort van Tante Cor en Oom Siem, de baasjes van Saartje, dat het paardje ziek was en is overleden. Op school leert ze intussen over die man met de baard en de rode mijter. Het is Sinterklaas, en deze vriendelijke man geeft alle kinderen van Nederland cadeautjes. Ze weet wat ze moet doen, ze vraagt een paard aan Sinterklaas.

De film is geproduceerd door de maatschappij van Burny Bos, oftewel Ko de Boswachter. Het is een leuke familiefilm, zonder vals sentiment of enorm zwaarwegende boodschappen. Een lief en emotioneel verhaal in al zijn eerlijkheid. De film heeft ook terecht meerdere prijzen in de wacht gesleept, waaronder een Gouden Kalf voor het beste scenario, geschreven door Tamara Bos, de dochter van Burny Bos.

Screenshot

Naast de uitgaven op dvd is Het paard van Sinterklaas ook weer terug in de Bioscoop. Als alles verder goed gaat, zal er ook een deel twee verschijnen. Naast de film zijn er een aantal leuke extra's op de dvd, waaronder een paar interviews, o.a. met Mischa Kamp, die de regie voor haar rekening nam, Ebbie Tam, oftewel Winky Wong, en Jan Declair die de rol van Oom Siem heeft. Daarnaast is de trailer van de film te vinden op de dvd, evenals een aantal trailers voor andere kinderfilms zoals Minoes en Pluk van de Petteflet. Ook een fotoboek staat op de dvd, met daarin wat leuke shots uit de film.

De film zelf is prima in orde, en de dvd zelf ook. Voor zowel kinderen als volwassenen is dit genieten geblazen. Heb je geen tijd om naar de Bioscoop te gaan, dan is de dvd dus een prima alternatief. Deze kwaliteitsfilm verdient dan ook vijf sterren.

Label: Warner Bros Releasedatum: 25 oktober 2006 Kijkwijzer: Waardering: