DVD: Tis hier verschrikkelijk gezellig

De mooie jaren '90. Het interbellum tussen de koude oorlog en de 'war on terrorism'. Vrijheid blijheid, vooral op de televisie. De toen nog publieke omroep Veronica stond vooraan als het om vernieuwing en choqueren ging. In 1995 ging het verder als een commercieel station. Naar aanleiding van het door Ursul de Geer gepresenteerde RTL4-programma Tis hier Fantastisch!, kwam enfant terrible Theo van Gogh voor Veronica met zijn eigen visie op de 'Hollandse gezelligheid', genaamd Tis hier verschrikkelijk gezellig. Bedrijfsuitjes, bungeejumpen, de Love and Marriagebeurs, de parenclub. Van Gogh gaf in de dertiendelige serie met zijn kenmerkende sarcastische commentaar de Nederlander een kijkje in de spiegel.

Als rode draad door de serie loopt het toneelstukje met 'mevrouw van Gogh', een lange blondine die niets zegt. Theo probeert haar te vermaken door zich te verkleden als Zorro, hij geeft haar een hondje die hij later in het bos weer achterlaat en neemt haar mee naar de parenclub. Bij het laatste onderwerp werden uiteraard de nodige expliciete beelden getoond om kijkers te trekken. Typisch Van Gogh is wanneer hij een aantal politici confronteert met zijn 'vrouw' gehuld in een burka. "Ik heb haar laten besnijden, daar worden ze rustig van."

De karikaturen die Van Gogh toont zijn hilarisch, zoals de vreemde besnorde man in de Jambers-achtige aflevering in de parenclub, of de onzekere manager bij paintball bedrijfsuitje. Ook de zelfspot die Van Gogh in zijn hele leven toepaste zorgt voor de nodige glimlachen. Het constante negativisme, sarcasme en gezeik hebben echter als resultaat dat het na een paar afleveringen wel weer genoeg is geweest. Vernieuwing is niet altijd progressie. Als Van Gogh niet vermoord was, zou deze serie dan ook nooit op dvd uitgegeven zijn.

Tis hier verschrikkelijk gezellig is een mooi tijdsbeeld van de open jaren '90. Het is echter niet iets waar we Theo van Gogh voor zullen herinneren. Dat zullen altijd zijn vaak sterke films en dramaseries blijven. Het afzeiken van iedereen blijft wel een belangrijk aspect van wie hij was, maar niet zijn leuke kant. Zodra hij zichzelf op de voorgrond probeerde te plaatsen ging het meestal mis, zo ook met deze serie. Een beetje gezellig, meer niet.

Label: Video Film Express Releasedatum: augustus 2006