Film: Holland Animation Film Festival

Het is alweer de elfde editie van het tweejaarlijkse Holland Animation Film Festival. Het Holland Animation Film Festival, afgekort HAFF, is één van de belangrijkste animatiefestivals ter wereld, vergelijkbaar met festivals als Annecy, Hiroshima en Ottawa. Het HAFF presenteert een afwisselend programma met animatiefilms, van muziekvideo's tot hilarische cartoons, van conventionele films tot moderne computeranimatie. Het festival organiseert competities voor korte animatiefilms en besteedt aandacht aan thematische programma's, talkshows, een masterclass en de nieuwste ontwikkelingen in retrospectieven.

Subheader

Het HAFF wordt gehouden van 1 t/m 5 november bij drie locaties in Utrecht. Te weten: Filmtheater 't Hoogt, Theater Kikker en Camera/Studio. Centraal staan de internationale competities voor korte onafhankelijke animatiefilms, toegepaste animatie (korte animatiefilms die in opdracht zijn gemaakt) en voor studentenfilms uit Nederland en Belgi�. Verder is er nog een competitie voor Machinima films. Dit zijn animatiefilms die in zeer korte tijd met gametechnologie zijn gemaakt. Ook zijn er natuurlijk genoeg animatiefilms die buiten de competities om worden getoond. Zo is er veel aandacht voor animatiefilms uit Japan onder de noemer Japan: Imaginative Power. Onder andere OpenArt, één van de belangrijkste promotors van korte Japanse animatiefilms, en Production I.G., makers van o.a. de ook op het festival draaiende Ghost in the Shell films en de Anime gedeeltes uit Kill Bill Vol.1, tonen een aantal van hun films met als hoogtepunten de nieuwe feature film van Mamoru Oshii, Tachigui: The Amazing Lives of the Fast Food Grifters, en producent Image Forum brengt Tokyo Loop, een aantal korte films samengesmolten tot één feature film. Er is ook veel aandacht voor animatiefilms in de categorie Pamflet en politiek. Denk hierbij aan propagandafilms uit de Sovjet-Unie, maar ook recentere films zoals protestfilms tegen de oorlog in Irak.

Een greep uit het overige aanbod:
Montevideo: Means to an End
Een aantal beeldende kunstenaars gebruiken animatie om hun visie op de actualiteit te verbeelden.
The Future!:
Het beste van het beste van de afstudeerfilms van kunst- en filmopleidingen over de hele wereld.
Panorama Nederland & België
Oogst van Nederlandse en Belgische animatiefilms van de afgelopen 2 jaar. Geeft een fraai overzicht van de technische en inhoudelijke ontwikkelingen van het medium.
Nederland in WO II:
Een selectie van de weinige Nederlandse animatiefilms die zijn gemaakt tijdens de Tweede wereldoorlog waaronder de sinds kort teruggevonden film, Van den Vos Reynaerde. De resultaten zijn zeer divers van reclame tot propaganda.
Heartstrings:
In drie talkshows krijgen zes filmmakers of producenten de mogelijkheid hun favoriete of in hun ogen belangrijkste animatiefilm uit de geschiedenis voor te leggen aan het publiek.
Feature films:
Er worden ook veel feature films getoond waaronder: Nyócker (The District), Ghost in the Shell, Innocence, Kill Bill vol.1, The Christies, Pärnography, Tachigui: The Amazing Lives of the Fast Food Grifters en Ski Jumping Pairs: Road to Torino 2006

Dit is maar een kleine greep uit het aanbod. Kijk op http://www.haff.nl voor meer informatie over het programma en de festiviteiten.

Subheader

Als voorproefje op het festival kreeg de pers een selectie te zien van films uit de volgende categorieën: de internationale competitie voor korte onafhankelijke animatiefilms, de competitie voor toegepaste animatie, de competitie voor studentenfilms uit Nederland en België, Pamflet en politiek, en Japan: Imaginative Power. Uit de internationale competitie voor korte onafhankelijke animatiefilms werden er acht animatiefilms getoond. Zowel verhalende als niet verhalende films. Ook de gebruikte animatietechnieken zijn zeer divers, van geschetste animatie tot stop-motion technieken. Kwalitatief gezien is het technisch gezien allemaal wel goed, maar inhoudelijk gezien is de kwaliteit wisselend. Door de vele verschillende films zal er voor iedereen wel wat bijzitten. Uit de competitie voor toegepaste animatie werden er zes films getoond. Van muziekclips t/m reclame en voorlichtingsfilms. Één van de reclames die getoond werden kennen veel mensen waarschijnlijk wel. Mayfly: De Vodafone reclame over het eendagsvliegje dat het meeste uit zijn korte leventje haalt, die in vele bioscopen was te zien. Verder was er een erg grappig filmpje over de Mini Convertible. Vijf manieren om zo stijlvol mogelijk in een Mini te springen, uiteraard gemaakt door een Japanner. De korte films zien er stuk voor stuk professioneel uit en inhoudelijk gezien zit het ook wel goed.

Subheader

Uit de competitie voor studentenfilms uit Nederland en België werden drie Nederlandse animatiefilms getoond. De animatie in deze films is van een zeer hoog niveau en inhoudelijk zit het ook goed in elkaar. Als dit het gemiddelde niveau is van de studentenfilms, dan is het zeer aanbevolen om deze selectie te bekijken. Het is goed om te zien dat de Nederlandse en Belgische studenten niet onder doen voor de rest van de wereld. Uit de categorie Pamflet en politiek werden er vier films getoond. Een Sovjet-Unie propaganda film, twee anti-oorlogsfilms en een film over 11 september. Die laatste film zou, mits bekend, waarschijnlijk meer gezeur over zich heen krijgen dan United 93 en World Trade Center bij elkaar. De meeste zijn gemaakt door middel van simpele animatietechnieken en de bedoelingen zijn soms erg overduidelijk en daardoor soms een beetje lachwekkend. Uit de categorie Japan: Imaginative Power werden er zes films getoond. Production I.G. en OpenArt tonen maar weer eens aan dat de Japanse animatie net zo conventioneel kan zijn als state of the art en dat ze nog steeds zo gek als een deur kunnen zijn. Dat laatste is natuurlijk een groot pluspunt voor mensen die dat kunnen waarderen. En voor mensen die de nieuwe film van Mamoru Oshii willen zien is het HAFF de kans om Tachigui te zien, want de film heeft geen distributeur en zal dus waarschijnlijk niet veel te zien zijn in ons land.

Subheader

Wat de pers te zien kreeg was natuurlijk maar een kleine selectie uit het gehele aanbod, maar het aanbod op het festival lijkt ruim voldoende. Als je helemaal into animatie bent, lijkt het mij duidelijk dat dit een festival is wat je niet wilt missen. Ook als je niet één van die mensen bent, is er vast wel iets te vinden. Het is niet allemaal even commercieel, maar als je ook kan genieten van de wat minder commerciële films is het HAFF zeker aan te raden.

Data: 1 t/m 5 november 2006
Locaties: Utrecht - Filmtheater 't Hoogt, Theater Kikker en Camera/Studio