CD: Level 42 - Retroglide

Een band die onmiskenbaar refereert aan de jaren '80 is toch wel Level 42. Hits als Hot Water, Lessons in Love, Children Say en Running in the Family domineerden de radiozenders, de hitlijsten en zelfs de dansvloeren. Hun melodieuze nummers kon je herkennen aan de 'slappende' bassolo's van zanger/bassist Mark King en de falset-zang van toetsenist Mike Lindup. Na hun grote succesalbum Running in the Family uit 1987 waarmee ze definitief mainstream werden, en het hitje Tracie uit '89, werd het stil rondom de band. Dit kwam mede omdat gitarist Alan Murphy in augustus van dat jaar overleed aan de gevolgen van AIDS. De wereldtour die aan aan de release van het verzamelalbum Level Best was gekoppeld werd afgezegd, en Level 42 leek net als de jaren '80 voor altijd geschiedenis te worden.

De reguliere studioalbums Guaranteed uit 1991 en Forever Now uit 1994, halen bij lange het succes niet meer van de glorieuze jaren '80 Ook de vele compilatiealbums die volgen breken weinig potten. Tot dit jaar, want ze zijn terug met een nieuw album: Retroglide. Dit is niet de zoveelste verzamelaar; Retroglide bevat gewoon tien 'brand new songs', waaraan ook oudgedienden als Mike Lindup en gitarist Rowland 'Boon' Gould hun medewerking hebben verleend. Die laatste, Boon Gould, had de band eerder verlaten na het grote succes van Running in the Family, maar neemt op dit nieuwe album alle teksten voor zijn rekening. Mark King doet de composities, en met Mike Lindup op zijn keyboard kan het niet anders of Retroglide klinkt weer zoals vanouds, zoals in de good old eighties…

En ja hoor. Opener Dive Into The Sun is nog geen tien seconde bezig, of de slappende bas van Mark King, die ook de percussie voor zijn rekening neemt, is te horen. Wanneer in het refrein ook nog eens de zoetgevooisde Mike Lindup meezingt, kan de verstokte Level 42-fan opgelucht ademhalen. Mocht de albumtitel de twijfel nog niet weggenomen hebben: Retroglide is duidelijk geen verkrampte poging om hip of eigentijds te klinken. Er zijn zelfs saxofoons te horen! Het is duidelijk weer even 1987, wel vijftig minuten lang.

Aan het tweede nummer Rooted is te horen dat King de composities knap in elkaar gedraaid heeft, maar behalve de titeltrack is één van de hoogtepunten op het album het bijna zeven minuten durende The Way Back Home, track numero drie. Toetsenist Mike Lindup tovert uit zijn EVP88 de meest dromerige klanken. De refreintjes, de samenzang, het klinkt weer als ooit tevoren.

Uptempo, zoals Sleep Talking, klinkt het soms met alle saxes allemaal wat te druk, te hectisch. Verder is Mark King (foto) een briljante bassist, maar natuurlijk niet zo 'cool' als Flea. Of het hele album de hedendaagse muziekkoper dan ook kan bekoren is maar de vraag. Voor de eighties-nostalgici is dit een veilige aankoop. Retroglide is geen 'greatest hits' maar een evenwichtig en zuiverklinkend popalbum. Niveau Level 42.

Label: W14 Music Releasedatum: 11 september 2006