Film: Scoop

"I was born of the Hebrew persuasion, but I converted to narcissism."

Wanneer je een citaat zoals hierboven aan een filmkenner laat lezen, zal Woody Allen als eerste naam naar boven komen. Sarcasme en zelfspot lijken haast door de Joods-Amerikaanse regisseur en acteur bedacht. Met o.a. Manhatten en Annie Hall maakte hij in de jaren '70 en '80 een aantal van de leukste komedies aller tijden. Veel moois van zijn hand viel er aan het einde van de vorige en het begin van de nieuwe eeuw helaas niet te bekennen. Met het prachtige Match Point uit 2005 is Allen echter weer helemaal terug. Ook Scoop speelt zich weer af in London, met zijn nieuwe muze Scarlett Johansson, en met ouderwets Allen zelf één van de hoofdrollen.

De plot van Scoop doet denken aan een klucht. De beroemde journalist Joe Strombel krijgt in een boot op weg naar het hiernamaals een belangrijke scoop te horen, de aristocraat Peter Lyman (Hugh Jackman) zou de beruchte Tarot-killer zijn. Een brute moordenaar die de dood van meerdere prostituees op zijn geweten zou hebben. Om het nieuws de wereld van de levenden in te brengen ontsnapt Strombel een paar seconden aan Magere Hein. Hij belandt in een trucagekast, waar zich op dat moment de Amerikaanse journalistiekstudente Sondra Pransky (Scarlett Johansson) bevindt, die door de illusionist Splendini (Woody Allen) uit het publiek was gehaald. Na de tip van Strombel gaan Sondra en Sid Waterman (Splendini) op onderzoek uit. Een absurd verhaal natuurlijk, maar het enige waar de kijker op zit te wachten is een norse en hilarische Allen. En Johansson in sexy kledij, niet te vergeten. De toeschouwer wordt op beide getrakteerd.

Gek genoeg is het Scarlett Johansson die behoorlijk tegenvalt. De rol die Allen speciaal voor haar schreef, is die van een sullige verlegen studente, die Peter Lyman probeert te verleiden. Misschien is het omdat ze te knap is, of komt het door de recente films die ze gemaakt heeft, ik geloofde het gewoon niet. Daarbij zijn de overige personages er enkel om de ruimte en situaties te creëren voor 'de grote Woody Allen show'. Gelukkig is hij net zo op dreef als in zijn hoogtijdagen, en redt daarmee de film.

Als pure komedie is Scoop zeker geslaagd, maar het blijft een middelmatige Allen. Echter wel stukken beter dan zijn recente werk, met uitzondering van Match Point. Een middelmatige Allen is alsnog behoorlijk leuker dan het gros dat in de bioscoop komt te draaien. En we krijgen Johansson in een strak Baywatch badpak te zien, wat wil je nog meer.

Label: A-film Releasedatum: 19 oktober 2006 Kijkwijzer: