DVD: Eric Clapton - Live at Montreux

Het Zwitserse Montreux staat bekend om zijn mooie ligging aan het meer van Genève, maar ook om het Montreux Jazz Festival dat sinds 1967 wordt gehouden in het kleine plaatsje. Montreux huisvestte elke juli echter vele grote namen van de muziekwereld, zo zijn Deep Purple, David Bowie en Johnny Cash regelmatig op komen draven voor het festival. Nog zo'n naam die meerdere malen op de festivalposters prijkte is Eric Clapton. In het jaar 1986 stond Clapton ook op het podium, versierd met Keith Haring kunstwerken (hij ontworp ook de poster voor het festival). Van onder andere dit optreden is nu, naast andere artiesten op Montreux, meer dan twintig jaar later een DVD verschenen.

Clapton werd tijdens dit optreden bijgestaan door Phil Collins op drums, waarmee hij het jaar ervoor 'Behind the Sun' opnam. De toetsen werden verzorgd door Greg Phillinganes en de bass-loopjes kwamen van de handen van Nathan East. Eric Clapton stelt een oeuvre van bijna 20 jaar tentoon tijdens dit optreden. Hij speelt namelijk een aantal nummers van de roemruchte band Cream. Clapton opent met Crossroads en White Room, en laat hiermee meteen zien dat hij nog steeds één van de beste gitaarspelers ter wereld is. Dit Cream-trucje wordt aan het einde van het optreden nog een keer herhaald met de hypnotiserende riffs en solo's van Sunshine Of Your Love. Verder komen zijn bekende solo-hits aan de orde, het heerlijke Layla en Cocaine waarin hij je met zijn gitaar de rillingen over je rug laat lopen. Ook de Bob Marley cover I Shot The Sheriff kan natuurlijk niet ontbreken en Phil Collins doet ook een duit in het zakje door In The Air Tonight te spelen.

De kwaliteit van de DVD is redelijk goed. Het beeld is uiteraard extreem in de jaren tachtig stijl inclusief de blauwe filterruis over de camerabeelden. De foute bloesjes en zonnebrillen complementeren het jaren tachtig gevoel. Maar de muziek is gelukkig tijdloos. Clapton is nou behoorlijk oubollig geworden qua muziek, maar tot halverwege de jaren tachtig was de man een grootheid in de gitaarwereld. De DVD is dan ook gespekt met heerlijke, snerpende gitaarsolo's en de strakke drumpartijen van Phil Collins. De DVD bevat geen extra's maar voor het geluid zijn er de opties voor PCM Stereo, Dolby Digital 5.1 en DTS Digital geluid. En geluid is toch waar het veelal om draait bij een concertregistratie.

Label: PIAS Records Releasedatum: 28 September 2006