DVD: Hoodwinked

"Maar oma, wat heeft u een grote oren en oma, wat heeft u een grote neus!" Het verhaal van Roodkapje was een populair volksverhaal voor kleine kinderen en is vooral bekend geworden doordat de gebroeders Grimm het hebben opgetekend. Een sprookje waarin het goede overwint en Roodkapje en haar oma uit de buik van de wolf worden bevrijd, maar er zijn ook al oudere varianten waarin Roodkapje er minder goed vanaf komt. In Hoodwinked krijg je een wel heel bijzondere kijk op het verhaal van het kleine meisje met het rode kapje dat koekjes naar haar oma brengt. Hoodwinked ligt sinds kort in de winkel.

In Hoodwinked is niets wat het lijkt. Het verhaal begint zoals je het in elk sprookjesboek tegen kunt komen. Lief Roodkapje huppelt vrolijk met een mand vol koekjes door het bos, op weg naar oma. Onderweg wordt ze lastig gevallen door de wolf die erg veel interesse heeft in Roodkapje en de inhoud van haar mandje. Ze weet de wolf af te schudden en komt even later aan bij het huisje van haar oma. Het valt haar gelijk op dat oma wel erg grote oren en handen heeft en voor ze het weet lijkt het alsof haar laatste uurtje heeft geslagen. Gelukkig komt er een houthakker op het kritieke moment binnengevallen en lijkt de wolf opeens te moeten vrezen voor zijn leven. Dan stopt de verhaallijn plotseling en zijn we getuige van een inval van de politie die alle aanwezigen aanhoudt om te kijken wat er gebeurd is. Het verhaal blijkt een stuk ingewikkelder dan we als gewone leken ooit konden beseffen. De wolf claimt een journalist te zijn, de houthakker is eigenlijk een Duitse Schnitzelverkoper en oma haat breien maar is gek op 'extreme' sport. Wie heeft nou eigenlijk wie te pakken en wat is het echte verhaal van de ook nog verdwenen recepten uit het bos?

De laatste jaren neemt het aantal animatiefilms met een knipoog toe. Hoodwinked presenteert het klassieke sprookje niet met een gewone knipoog, nee, met een vette knipoog. Een film vol absurditeiten, waarin niets is wat het lijkt te zijn en elk karakter anders is dan dat je zou vermoeden. In de relatief korte film word je als kijker continu meegesleurd in de achtbaan van gekkigheid en hoef je je geen seconde te vervelen. Sterker nog, als je even niet oplet zit je opeens in een volgend subplot en ben je de draad kwijt. Jammer genoeg is de animatie qua vormgeving op sommige moment wel een beetje knullig en is er geen moeite gedaan om bepaalde elementen waarheidsgetrouw in beeld te laten komen. Hoodwinked kan het hebben, want het is niet de bedoeling om een romantische setting te hebben; het is niets meer dan onschuldige grappenmakerij opgebouwd rond een bekend sprookje. De release op dvd is vrij kaal: geen menu, geen extra's, maar beeld en geluid zijn dik in orde.

Verwacht van Hoodwinked geen zoetsappig sprookje om je kinderen mee bezig te houden; Hoodwinked is plain old fun voor hen die van een vette knipoog houden. De release op dvd is gewoon karig, maar de dvd kost nog geen tien euro. Zeker de moeite waard, ook als je niet van sprookjes houdt!

Label: RCV Releasedatum: 4 oktober 2006 Kijkwijzer: