CD: Isobel Campbell - Milkwhite Sheets

In het Schotse Glasgow ontstond in 1996 een band die tot op de dag van vandaag wereldwijd bekend is en hoge ogen gooit in de alternatieve popscene. Ik heb het hier over de band Belle and Sebastian. De celliste van de band, Isobel Campbell, stapte in 2002 uit de band wegens persoonlijke omstandigheden, maar zette al snel haar solocarrière in werking. In 2003 bracht ze haar eerste soloalbum uit onder eigen naam, Amorino. Later nam ze samen met Mark Lanegan de prachtige plaat Ballad Of The Broken Seas op en brak hiermee voorgoed door. Anno oktober 2006 probeert ze het weer helemaal alleen met het album Milkwhite Sheets.

Milkwhite Sheets is te vergelijken met een speeldoos. Langzaam til je de deksel op en de serene, hoge stem van Campbell vloeit kalm naar je buizen van Eustachius. Begeleid door een even rustgevende akoestische gitaar of toetsen groeien de tonen langzaam uit tot een fragiel liedje. Het openingsliedje, want het zijn nou eenmaal echte liedjes, is net een sprookje. Een licht getoucheerde akoestische gitaar en het hoge fluisterstemmetje van Isobel neemt je mee naar een wereld zonder haken en ogen. Soms is ze echter wel moeilijk te verstaan en klinkt haar zang meer als elfjes-geneurie.

Het album is erg minimalistisch qua instrumenten. De algemene tendens van de CD heeft iets weg van troebadoersmuziek. Er zijn eigenlijk nooit meer dan twee instrumenten tegelijk te horen en deze worden nimmer op hoog volume bespeeld. Op Loving Hannah gebruikt Campbell zelfs geen enkele begeleiding maar brengt a capella het nummer ten gehore. Op Beggar, Wiseman or Thief klinkt het weer even als de oude Belle and Sebastian, maar verder is het een typisch Campbell-plaat.

Het album is tevens grotendeels low-tempo en daardoor wordt het wel een echte luisterplaat. Als je wordt afgeleid wordt de muziek ook meteen achtergrond gekabbel. Op blijven letten en genieten dus! Het is een ideale plaat voor mensen met insomnia, Isobel haar zang brengt je in een licht verdoofde staat en is veel gezonder als pillen. Als je van deze plaat niet tot rust komt sta je op de rand van een burn-out.

Label: V2 Music Releasedatum: 16 oktober 2006