DVD: Derailed

Het is opvallend dat een titel met grote namen op de rol niet in de bioscoop te zien is geweest. Met Clive Owen en Jennifer Aniston in de hoofdrol is de film Derailed toch echt direct op dvd uitgebracht. In de Verenigde Staten werd Derailed niet echt goed ontvangen. De film krijgt nu dus een kans op de Nederlandse markt.

Je leven glijdt langs je heen. Elke dag besef je meer en meer dat je in een sleur zit en je relatie is ook niet meer wat het geweest is. Tot de dag dat je in de trein zit en je er achter komt dat je geen geld of kaartje bij je hebt. De conductrice verzoekt je de trein bij de volgende halte te verlaten, tot er een knappe jonge vrouw je spontaan aanbiedt om die negen dollar voor je te betalen. Wat zou je doen? Charles Shine twijfelt niet en besluit nader contact te leggen met de jonge vrouw, Lucinda Harris. Al snel komen ze elkaar vaker tegen in de ochtendtrein naar het werk en vinden ze uit dat ze meer gemeen hebben dan verwacht. Na een korte tijd ontstaat een romance en al snel hebben de twee een buitenechtelijke escapade. Tijdens hun eerste nacht in een hotel in Chicago komt er een afschuwelijke wending aan het liefdesverhaal. Een buitenstaander dringt de kamer binnen en verkracht Lucinda. Alsof dat niet genoeg is chanteert de verkrachter Charles en Lucinda; als ze niet doen wat hij zegt, dreigt hij de buitenwereld te vertellen van hun overspel.

Het verrassende van Derailed is dat de sfeer snel omslaat. Het begint als een goed vertolkte romance tussen twee forensen met huwelijksproblemen, maar het verhaal komt plots in een stroomversnelling en blijkt een thriller te zijn. Complimenten gaan in eerste instantie uit naar Aniston en Owen, want het eerste halfuur wordt er goed geacteerd en is de amoureuze spanning goed te merken. Na de afschuwelijke gebeurtenissen in de hotelkamer gaat het met de film helaas niet zo soepel en blijkt het verhaal te weinig diepgang te hebben om continu te blijven boeien. Daardoor dreigt Derailed te ontsporen, maar richting het einde bouwt de spanning weer op en wordt je als kijker toch wel nieuwsgierig hoe Charles zich uit zijn benarde positie weet te bevrijden. Het blijkt dat Aniston (alhoewel ze na de eerste dertig minuten nog maar weinig in beeld komt) geen kei is in het meespelen in het zwaardere genre. Gelukkig dat Owen meer ervaring heeft en samen met badguy Vincent Cassel de film weet te redden.

De release op dvd is vrij netjes; zowel beeld- als geluidskwaliteit zijn dik in orde. Ook vind je een aantal extra's op de dvd. Allereerst een aantal verwijderde scènes, maar deze voegen vrij weinig toe. Daarnaast kun je kijken naar de 'making of', waarbij het kijkje achter de schermen niet zo interessant is, maar het is wel leuk om te kijken naar de verfilming van het boek van James Siegel. Tot slot vind je nog de trailer van de film.

De release op dvd voldoet dus, maar de extra's zijn niet echt interessant. Derailed kent een boeiend begin, maar dreigt na het eerste halfuur in te zakken. Dankzij Owen en Cassel blijft de film gelukkig op het juiste spoor en kent een behoorlijk spannend slot; zeker de moeite waard om eens te kijken.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 6 september 2006
Kijkwijzer: