DVD: Firewall

Als je de mogelijkheid hebt om alle gegevens van een bank in te zien, ook nog eens alle cijfertjes naar wens aan kunt passen en dit ook nog eens doet, dan ben je een rijk man. Dat niet alleen, je bent ook nog eens een crimineel. De boeven die achter Jack Stanfield aanzitten hebben echter geen moeite met het predikaat 'crimineel'. Zij willen dat Jack inbreekt in het beveiligde netwerk dat hij zelf heeft ingericht, zodat zij miljoenen kunnen wegsluizen naar hun eigen rekening. Ze begrijpen dat Jack natuurlijk niet zomaar 'ja' zegt en gijzelen daarom zijn gezin.

Natuurlijk is de serie weinig waarheidsgetrouw, daarvoor is het dan ook een laagdrempelige misdaadthriller. Welke beveiligingsexpert neemt nou de naam van zijn boot als wachtwoord? Waarom gebeurt er in het begin -als het gezin net is gegijzeld- eigenlijk helemaal niets? Hoe kan het dat iedereen zo rustig is? Allemaal vragen die niet beantwoord worden. Ondertussen is er blijkbaar wel tijd voor allerlei niet ter zaken doende zijweggetjes in het verhaal en zien we steeds shots die de spanning op zouden moeten bouwen, maar bovenal de snelheid uit het verhaal halen. Harrison Ford is blijkbaar zelf ook niet overtuigd van de kwaliteit van de film, want het lijkt wel alsof hij een overdosis tranquilisers heeft ingenomen voordat hij de rol ging vertolken. Terwijl de gijzelaars pannenkoeken bakken met de kinderen (!) en Jack zich tijdens de gijzeling keurig in een nieuw pak hijst (en nog even zijn stropdas rechttrekt) zien we hoe hij zonder enige emotie de film doorwandelt. Zelfs de gedachte aan een vette cheque is voor Ford blijkbaar niet genoeg om gemotiveerd te raken (en gezien de terugkerende productplacement van Dell zal Ford wel de hoofdprijs hebben ontvangen). Grootste lichtpunt is Paul Bettany, die de rol van ijskoude crimineel op zich heeft genomen.

De release op dvd is keurig. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit zijn dik in orde en de disc bevat een tweetal extraatjes voor de kijker. Allereerst kun je kijken naar een gesprek met hoofdrolspeler Harrison Ford en regisseur Richard Loncraine, waarin beiden hun lof over elkaar uitspreken en de film natuurlijk ge-wel-dig vinden. Jammer, want een beetje zelfreflectie had geen kwaad gekund; Loncraine is natuurlijk erg blij met de grote naam op de rol, maar zal natuurlijk nooit beweren dat de inzet van Ford hem tegenviel. Daarnaast vind je op de disc een kort filmpje over het ontwikkelen van de thriller Firewall, waarin er wordt gedaan alsof er maanden research in is gestoken. Nonsens, want alle technologie is breed bekend en details zijn niet goed uitgewerkt (probeer maar eens met een faxscanner bewegende rekeningnummers van een scherm te scannen!)

Qua verhaal is Firewall op zich best spannend. Het gezinnetje van een invloedrijk man wordt gegijzeld om hem te chanteren. Man werkt niet mee, verzint de ene list na de andere om een einde te maken aan de vervelende situatie en het is natuurlijk maar gissen hoe het afloopt (maar niet heus). Met een hoofdrolspeler die de kantjes ervan afloopt, een soms tergend tempo en een ietwat voorspelbaar einde zal Firewall niet lang blijven hangen. De release op dvd is op zich keurig, maar voegt weinig toe aan de weinig boeiende film. Tijd voor Harrison Ford om de automatische piloot eens uit te zetten en weer eens lekker te gaan acteren. Het zou hem, ons en de filmwereld een stuk blijer maken.

Label: Warner Bros Releasedatum: 13 september 2006
Kijkwijzer: