CD/DVD: Placebo - Placebo (Re-issue 10th Birthday)

In het jaar dat Clinton herkozen werd en de huidige Olympische spelen 100 jaar bestonden bracht een bandje, dat twee jaar eerder opgericht werd in Londen, een selftitled debuutalbum uit: Placebo. Het jaar waarover we spreken is 1996 en dit jaar was het een decennium geleden dat deze CD werd uitgebracht. Ter ere van deze verjaardag vond Placebo het een goed idee om een collectors edition van het album uit te brengen.

Zoals tegenwoordig een re-issue betaamt wordt de originele versie geremasterd aangeleverd met enige leuke extraatjes voor de fans. De extraatjes van dit verjaardagskadootje zijn een leuke toevoeging aan het origineel. Het betreft namelijk een exclusieve demoversie van Paycheck en Flesh Mechanic, de B-kantjes Slackerbitch en Drowning By Numbers en de hidden track H K Farewell. Als slagroom op de verjaardagstaart bevat de heruitgave een DVD met daarop vier promovideos van het album Placebo én voorheen niet uitgebracht live-materiaal van onder andere Glastonbury en Top of the Pops.

De CD zelf is u wellicht bekend en klinkt wat beter geremastered. Met klassiekers als Nancy Boy, 36 Degrees en Bruise Pristine in de gelederen blijft dit album na tien jaar nog steeds kaarsrecht overeind staan. De band is vergeleken met vroeger een iets toegankelijkere weg ingeslagen, maar misschien helpt de release van hun debuut hun op de weg terug naar het wat alternatievere geluid van weleer.

De twee toegevoegde demoversies op de re-issue zijn op zich aardig maar voegen weinig toe aan het geheel. De twee B-kantjes zijn daarentegen van een hogere kwaliteit. Ook de DVD is de moeite waard. De vier promovideos (36 Degrees, Teenage Angst, Nancy Boy en Bruise Pristine) zijn uiteraard van goede kwaliteit. Het eerste nummer (Come Home, in 2006 opgenomen in Alexandra Palace) heeft echter een slecht en korrelig beeld. Tevens is het geluid van Lady Of The Flowers live op Glastonbury niet erg goed. De andere videofragmenten zijn echter prima te doen en geven een leuk beeld weer van de band ongeveer tien jaar geleden. Een interessante aankoop voor de fans en degenen die het debuutalbum van de rockband nog niet in hun collectie hebben.

Label: EMI Releasedatum: 25 september 2006