DVD: Koefnoen

Al voor de overstap van Jack Spijkerman naar Talpa besloten Owen Schumacher en Paul Groot afscheid te nemen van Kopspijkers. Aangezien ze hun ei niet goed kwijt konden bij de VARA, de omroep waar ze eerder te zien waren, besloten ze in zee te gaan met een andere omroep. De AVRO gaf de mannen alle vrijheid en samen met een aantal nieuwe gezichten ontwikkelden ze een humoristisch programma dat doorgaat op het bekende pad, maar toch een eigen gezicht heeft. Het succes van Groot en Schumacher bleek niet afhankelijk van het programma van Spijkerman, want het groeide qua kijkcijfers al snel boven Koppensnellers uit. De AVRO en The Human Factor brengen nu een box op de markt met vier discs met hoogtepunten van de eerste drie seizoenen van Koefnoen.

Elke week kijken de cabaretiers, of moet ik zeggen spelers, terug op de actualiteiten van de afgelopen week. Sketches waarin de hoofdrolspelers uit het nieuws op hilarische wijze vertolkt worden door Paul Groot, Owen Schumacher, Erik van Muiswinkel, Plien van Bennekom , Bianca Krijgsman en Marjan Luif. In de essentie gaat het om imitaties, maar het gaat niet alleen om het aantrekken van een gelijkend pak of een gek stemmetje; de karakters lijken soms nog meer dan de originele persoon. Naast het behandelen van actuele kwesties worden er met regelmaat televisieprogramma's op de hak genomen en bekende Nederlanders bespot. Op de vier discs van deze release vind je maar liefst 14 uur Koefnoen, volgens de hoes het beste wat de serie te bieden heeft. Het geeft wel aan dat het voor de makers blijkbaar moeilijk is om te kiezen, want de 29 afleveringen van de eerste drie seizoenen waren oorspronkelijk bij elkaar niet veel langer dan 15 uur.

Voor de liefhebbers van Koefnoen biedt de selectie meer dan genoeg vermaak; de wat slappere fragmenten zijn niet opgenomen in de selectie. Daarnaast biedt de box -naast de afleveringen van de eerste drie seizoenen- ook de kerst- en oudejaarsspecial van 2004 en de oudejaarsspecial van 2005. Vooral deze laatste special is erg de moeite waard; een groot aantal personages dat eerder in de serie voorbij kwam komt nu terug voor de zogenaamde uitreiking van 'het gouden ding', een serie prijzen voor de meest onbenullige 'prestaties', heerlijk om te zien.

De release van Koefnoen op dvd zal veel cabaretliefhebbers doen watertanden. Maar liefst vier discs met meer dan 14 uur lang Koefnoen klinkt geweldig, maar je moet wel zelf maat weten te houden in het bekijken van al dat leuks. Gegarandeerd dat je de serie snel moe bent als je besluit 'even' twee discs achter elkaar te kijken. Gelukkig is dat geen negatief aspect aan deze release, want niet alleen beschik je voor nog geen drie tientjes over urenlang vermaakt, ook heb je de mogelijkheid om een (klein) aantal geschrapte fragmenten te bekijken en nader kennis te maken met de crew. De verpakking, een oranje digipack met een bijzondere voorkant, maakt het helemaal af; deze release is een aanschaf waard!

Label: Just Entertainment Releasedatum: 25 september 2006 Kijkwijzer: Waardering: