CD: Stacie Orrico - Beautiful Awakening

Stacie Orrico, wie is dat ook alweer? Je zou het misschien niet zeggen, maar Stacie Orrico geldt als een gospelzangeres. Geboren in Canada en op haar vijfde verhuisd naar Denver, Colorado, waar ze op haar twaalfde een prijs won op een festival voor Christelijke artiesten. Dat bracht haar de nodige aandacht en dat leidde tot een platencontract. In 2000 bracht ze haar debuutalbum 'Genuine' uit. Haar muziek is te omschrijven als Christelijke popmuziek met een urban smaakje, qua stijl wordt ze vaak vergeleken met Christina Aguilera en Lauryn Hill.

Overigens kennen wij Stacie Orrico eigenlijk pas een jaar of drie. In 2003 kwam namelijk het album 'Stacie Orrico' uit, en de single '(There's Gotta Be) More to Life' deed het, net als het nummer 'Stuck', uitgebracht in 2004, erg goed. Vervolgens hoorden we eigenlijk niets meer van Stacie Orrico, maar onlangs kwam haar nieuwe album 'Beautiful Awakening' uit. Echt gospel, of is het ook wat voor de non-believers?

Om daar maar meteen even duidelijk over te zijn: er is geen gospel te bekennen op 'Beautiful Awakening'. Op de titelsong na misschien, de hekkensluiter op het album, waar Stacie het heeft over de "beautiful awakening" die heeft plaatsgevonden in haar ziel. Afgezien daarvan gaan alle nummers over liefde, relaties, seks (of eigenlijk het nog niet hebben van seks, waar Stacie in 'I Can't Give It Up' over zingt), kortom: je hoeft niet bang te zijn dat je naar ruim drie kwartier evangelie zit te luisteren als je dit album koopt.

De eerder genoemde Christina Aguilera en Lauryn Hill zijn inderdaad artiesten waar je aan denkt als je luistert naar 'Beautiful Awakening', maar eigenlijk denk je veel vaker aan TLC. De instrumenten komen allemaal recht uit de computer (er is ook geen moeite gedaan om dat te verbloemen), de klank van synthesizers en gitaren is hetzelfde en uiteraard klinkt het geheel lekker glad geproduceerd. Misschien is het gebrek aan een echte identiteit nog wel Stacie Orrico's grootste probleem; bij veel nummers denk je "hey, dat lijkt wel..." en dat stoort.

Slecht is het album allerminst, daar niet van. De album-openers 'So Simple' en 'I'm Not Missing You' hebben erg aanstekelijke refreinen en steken duidelijk een stukje boven de rest uit. Ook 'Take Me Away' is in z'n geheel een lekker klinkende track, met een iets vettere urban-sound en daardoor wat minder keurig, zoals de 'TLC-nummers'. 'Wait' ontstijgt dat niveau weer niet, maar is toch een lekker downtempo nummer. De enige mogelijke gospeltrack op het album, 'Beautiful Awakening', mag er ook best zijn. Qua gevoel een echte afsluiter, en bij de twaalf tracks die je tot dan toe hebt gehoord blijft het dan ook.

'Beautiful Awakening' is allerminst vernieuwend en doet te vaak aan TLC denken, geen echt eigen geluid voor Stacie Orrico dus. Een handjevol nummers mogen er echt zijn, de rest is meer van het niveau 'zet aan op de achtergrond'. Maar op zich is daar natuurlijk ook niet zo heel veel mis mee.

Label: EMI Releasedatum: 28-08-06 Waardering: