DVD: 16 Blocks SE

Bruce Willis is natuurlijk het meest bekend van de Die Hard films. In 16 Blocks speelt hij ook een politieman met een missie. De grote vraag blijft echter of Willis niet te oud is voor een rol als deze, en of hij nog steeds een stoere politieman neer kan zetten.

Eigenlijk kunnen we deze vraag niet beantwoorden. In 16 Blocks speelt hij namelijk een uitgebluste, oude en vooral alcoholverslaafde politieman. Op een dag krijgt Jack Mosley, gespeeld dus door Willis, de opdracht om Eddie Bunker (Mos Def) naar de rechtbank te brengen. De klus lijkt een eitje totdat het duo er op hardhandige wijze achterkomt dat een groep mensen hen beide probeert te vermoorden. Mosley heeft dan slechts 118 minuten om Bunker zestien blokken verderop te krijgen.

Willis is het gelukt om op een schitterende manier Mosley neer te zetten. Hij groeit in de film van een nietsnut uit tot iemand die ondanks de alcohol toch nog iets kan. Mos Def zet en heel goede Eddie Bunker neer, helaas stoort zijn stemgeluid mij wel een beetje. Degene die er qua acteerkunsten echt uitspringt is David Morse. Hij geeft op geniale wijze Frank Nugent vorm. Beeld, geluid en stunts zien er allemaal zeer verzorgd uit. Niet dat je iets anders mag verwachten van een film met Richard Donner (X-Men, Lethal Weapon) aan het roer, maar toch.

Over de verhaallijn valt niets te klagen. Voor een actiefilm als deze is hij origineel genoeg om je constant aan het scherm gekluisterd te houden. Ook al is het de zoveelste actiefilm met Bruce Willis, dit is er toch weer eentje die je in je kast moet hebben.

Deze dvd release is zeer goed verzorgd. In de steel-case vind je twee dvd's, één met de film en één met de extra's. Tot mijn verrassing was er ook op de eerste dvd een extra te vinden: er was namelijk de keuze voor een alternatief einde. Dit einde had van mij best aan de film mogen hangen in plaats van wat er nu aan hangt. Het is namelijk naar mijn mening beter dan het originele einde.

Op de tweede dvd staan verschillende extra's. Zo vind je er beelden van achter de schermen, interviews met een groot deel van de cast en crew, wat losse clips uit de film, Liner notes ( uitleg over de film in tekstvorm ), de trailer en verschillende trailers van films die er nog aan staan te komen.

16 Blocks SE krijgt van mij vijf sterren, de film is gewoon uitstekend en de extra's completeren het geheel tot een absolute must-have.

Label: Warner Bros Releasedatum: 12 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: