CD: Neurosonic - Drama Queen

Stilstand is achteruitgang, progressie, verandering, inventiviteit! Allemaal opgeklopte managerstermen voor managers die eigenlijk niet weten wat ze concreet moeten zeggen. Toch hebben deze woorden, buiten de boardrooms om, soms nog enige waarde en hoeven niet als inhoudsloos gebral van wannabe-managertjes te worden afgedaan. De man achter Neurosonic, Jason Darr, is namelijk veranderd van stijl en heeft wel degelijk vooruitgang geboekt. De multi-muzikant uit Calgary, Canada, zocht zijn heil vroeger in dance en techno (hij heeft een onder andere een cover van Madonna's 'Music' gemaakt), maar met Drama Queen zet hij, onder de naam Neurosonic, een origineel en sterk gecomponeerd industrial-rock album neer.

Het album wordt gekenmerkt door vette hardrock riffs, industrial synths, abrupte overgangen en gecontroleerde schreeuwen. Maar het meest overkoepelende kenmerk van de CD is melodie. Elke track heeft een mooie 'hook' en een herkenbaar catchy deuntje waardoor het erg interessante nummers zijn. Ondanks deze vaak terugkerende invloeden is elk nummer toch nog uniek. Een mooie mix tussen rust en rauw. De opener So Many People, dat doet denken aan Filter met een vleugje NIN, staat haaks op het ingetogen Me, Myself and I, wat op zijn beurt weer een beetje aan Alice in Chains doet denken. Vooral de industrial-invloeden, zoals subtiele echo's, distortions en donkere loops, trekken dit album naar een hoger niveau en creëren meer diepgang.

Het knappe van dit album is dat de hoogtepunten van dit album afhangen van je geestestoestand. De metal van Are Solar, de cross-over in I Will Always Be A Fool en Fearless, de ballad Me Myself and I, het hardrock anthem Crazy Sheila, noem maar op. Maar omdat het toch een industrial album is horen Crazy Sheila en So Many People tot de standaard hoogtepunten. Kort samengevat: Progressie, verandering en inventiviteit in een industrial rock trenchcoat-jasje.

Label: Rough Trade Releasedatum: 4 oktober 2006