CD: Bif Naked - Superbeautifulmonster

Als je ooit in Canada bent geweest heb je deze dame vast wel eens op de radio gehoord, Bif Naked is haar naam. De 35-jarige dame is geboren in India maar werd geadopteerd door twee Canadese missionarissen en bracht haar tijd voornamelijk door in het vrij saaie Winnipeg, Manitoba. Tegenwoordig spendeert de volgetatoeerde, afgetrainde veganiste haar meeste tijd in Vancouver. Bif is al een behoorlijk aantal jaren actief in de muziekindustrie en heeft inmiddels een aardig rijtje CD's op haar naam staan. Niet alleen gevuld met muziek maar ook met 'spoken word' albums gevuld met haar poëzie. Haar laatste aanwinst in de categorie muziek heet Superbeautifulmonster.

Nou ben ik redelijk blij dat ik de poëzie albums nooit heb gehoord, want als je haar teksten op het nieuwe album beluisterd is het niet erg hoogstaand. "Everyday, live it like it's your last one, every kiss, kiss it like it's your first love" zingt ze bijvoorbeeld in Everyday. Helaas een behoorlijk hoog 'Fancy/Cosmopolitan'-gehalte dus. Haar muziek op dit album valt ook een beetje in deze niche. Aan de overkant van de grote plas wordt mevrouw Naked nog 'Canada's Punk Rock Princess' genoemd, ik zou het liever houden op de Canadese Gwen Stefani. Vroeger was ze meer punk dan nu, het commerciële druipt van enkele nummers af en de plaat klinkt her en der overgeproduceerd. Erg hoeft dat natuurlijk niet te zijn, maar de consequentie is dat het wel in het alledaagse vervalt. Het is geen album dat diepere lagen kent en je over een jaar nog vaak zal draaien. Vergankelijke top 40 pop-punk dus. Een nummer als Let Down is aanstekelijk en zal het goed doen als single, net als de track That's life with me.

Het dieptepunt van Superbeautifulmonster is de cover van Nothing Else Matters. De Metallica-ballad is al vaker onrecht aangedaan, en hier wordt de track eveneens verkracht. De rest van het album is amusant, maar is niet heel bijzonder. Toch is Bif Naked overtuigender dan Stefani, haar stem is rauwer, haar looks zijn echter en ze klinkt oprechter. Het nummer I want is hier een voorbeeld van. Toch nog wat pluspuntjes dus.

Label: Rough Trade Releasedatum: 4 oktober 2006