DVD: R.E.M. - The Best of the I.R.S. Years 1982-1987

In de tijd dat Twix nog Raider was en Michael Stipe nog lang haar had werd er door R.E.M. ook muziek gemaakt. De meesten herinneren zich veelal de Warner jaren en later, maar er waren voor de band ook nog de I.R.S. jaren. In deze tijd werden zij vertegenwoordigd door het platenlabel I.R.S en brachten daar hun debuut EP 'Chronic Town' en hun eerste studioalbum 'Murmur' uit. De eerste droeg R.E.M.'s eerste videoclip, geschoten in Club Lingerie, en met de laatste kwam de doorbrak, zeker nadat Rolling Stone het album tot beste van 1983 had uitgeroepen. De re-release van Radio Free Europe was de belangrijkste single en plaatste de band in de schijnwerpers. Talk About The Passion werd de opvolger. In deze chronologische volgorde begint ook de DVD die het vroege R.E.M. tijdperk visueel toont, R.E.M. The Best of the I.R.S. Years 1982-1987, the video collection: When The Light Is Mine.

Naast deze DVD bracht de band ook een CD (en collector's CD) uit van deze jaren. Hier focussen we ons alleen even op de DVD. Van de drie vermelde openingsvideos krijgen de Murmur-singles een extra duwtje in de rug door twee live-versies op de DVD (waarin Stipe helaas wel soms enkele malen op vals zingen betrapt kan worden).
Van alle vijf I.R.S. albums vullen verschillende bekendere werken het schijfje. Van So. Central Rain van 'Reckoning' tot The One I Love van 'Document'. Je volgt de progressie in het componeren van nummers, kapsels, zonnebrillen en wereldverbeterende ideeën van 1982 tot 1987 in deze registratie. Het is een redelijk uitgebreid overzicht van zes jonge jaren R.E.M. waarin vooral opvalt hoe Michael Stipe zijn stem steeds beter leert gebruiken in de muziek en het schrijven van pakkende nummers ook vooruit gaat.

De extra's van de DVD bestaan uit twee The Cutting Edge interviews uit 1983 en 1984, een Pageantry interview en onder andere een live versie van Driver 8. Het leuke is ook dat achter deze uitvoering (en zo ook op Radio Free Europe) een hidden track van het nummer zit. Door op 'enter' te duwen tijdens het spelen van de reguliere uitvoering word je meegenomen naar de hidden track.

R.E.M. heeft natuurlijk al behoorlijk wat tijdsregistraties en best of's van deze jaren uitgebracht, en deze set (CD en DVD) zal ook lang niet voor elke fan een openbaring zijn. Dit is echter de enige uitgave waarvan de band zelf de samenstelling heeft uitgevoerd. Voor extra video-materiaal (zoals Wolves, Lower) en interviews is de DVD wel de moeite waard voor fans. Verder zijn de uitgaves een mooi overzicht voor mensen die de jonge jaren van R.E.M. nog niet goed kennen en daarom ook een aanrader, al moet ik zeggen dat ik de Warner-jaren een stuk waardevoller vind.

Tracklisting:

1. Wolves, Lower
2. Radio Free Europe