Concert: Hooverphonic - Tivoli

Heb je je ooit afgevraagd hoe engelengezang zal klinken? Om deze vraag beantwoord te krijgen zul je naar een concert van Hooverphonic moeten gaan. Zangeres Geike Arnaert heeft namelijk zo'n stem: zuiver, sexy, warm, vol inhoud en een bereik waar je een hele grote U tegen kan zeggen. Daarbij krijg je dan ook nog eens heerlijk compilatie jazzy triphop-nummers voor je kiezen. Afgelopen woensdag in Tivoli was zo'n avond met een engel.

De band begon helaas een uur te laat maar als je Geike dan You love me to death in hoort zetten is die irritatie meteen weg. Een groot gedeelte van de setlist is al een paar maanden enigzins voorspelbaar, maar dat maakt niet uit. De nummers blijven lekker en komen vooral live erg goed uit de verf. De leuke uitstapjes om enkele nummers muzikaal te verbreden pakken goed uit. Voor de up-tempo nummers gaat dit verhaal al helemaal op. De bas pompt door je lichaam terwijl de hoge klanken uit Arnaert's ranke keel komen.
Je kan soms wel merken dat de show een beetje gestandaardiseerd is omdat de band de nummers op zijn tijd achteloos verzorgt. Toch blijft het altijd professioneel en wordt Hooverphonic live nooit saai. De setlist zit vol variatie, breekbare nummers als Eden, Mad about you, Vinegar & salt en No more sweet music worden afgewisseld met dansbare nummers als Sometimes en Jackie Cane. Tevens zorgt het materiaal van meerdere albums voor een zeer gevarieerde muziekavond.

Het was voor sommigen wel eventjes schrikken toen de band na een uur het podium al verliet. Ze kwamen echter driemaal terug op het berookte en mooi belichte podium en brachten zelfs een nummer voor de eerste keer ten gehore, Expedition impossible. De track is een mooie mix van stijlen, wat hopelijk representatief is voor de kwaliteit van een nieuw Hooverphonic-album in de toekomst.

Hooverphonic speelt de komende tijd nog in de volgende zalen mocht je dit stukje breekbare triphopkunst zelf willen aanschouwen:

24/09/06 - Groningen - Oosterpoort

05/10/06 - Den Haag - Het Paard van Troje