DVD: The Shaggy Dog

Wat hebben The Pink Panther, Last Friday en The Shaggy Dog gemeen? Stuk voor stuk zijn ze het resultaat van een remake van een succesfilm uit vervlogen tijden. In het geval van Shaggy Dog is het origineel uit 1959, waarbij het zo'n beetje de eerste succesvolle speelfilm was uit de studio's van Disney. Maar zelfs toen had Disney al leentjebuur gespeeld bij het verhaal van Felix Salten: The Hound of Florence. Orginaliteit is dus ver te zoeken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het resultaat er niet mag zijn. Nu is het de beurt aan Tim 'ToolTime' Allen om het verhaal, van de man die in een hond verandert, opnieuw gestalte te geven.

Dave Douglas (Tim Allen) werkt als aanklager bij de lokale rechtbank en is vrij ambitieus. Jammer genoeg heeft hij daardoor te weinig aandacht voor zijn familie en is er een klein wonder nodig om zijn ogen te openen. Dat wonder komt er, maar dan wel op een vrij bijzondere manier. Een pharmaceutisch bedrijf is al tijden op zoek naar een bron voor de eeuwige jeugd en vindt in Tibet een 300 jaar oude hond, die een soort gen in zijn bloed heeft om eeuwen te kunnen leven. Op een vrij ongeloofwaardige manier komen de kinderen van Dave in het bezit van de hond en terwijl Dave probeert de hond uit zijn huis te zetten, wordt hij door de hond gebeten. Natuurlijk komt Dave daarbij in aanraking met het wonderlijke bloed van de hond en blijkbaar is het hondengedrag vrij besmettelijk; hij begint zich meer en meer te gedragen als een hond. Hij heeft de behoefte zijn territorium af te bakenen, plast met een been in de lucht en heeft zin om rondjes in het park te rennen. Dat zorgt natuurlijk voor hilarische momenten, zeker wanneer hij op een gegeven moment niet alleen doet als een hond, maar er ook zo uit ziet.

Het verhaal in The Shaggy Dog is vrij dun en doet een beetje denken aan mix tussen Beethoven en Look Who's Talking, maar gelukkig is het verhaal voorzien van een flinke dosis (flauwe) humor. De situaties waarin Tim Allen als hond terecht komt zijn regelmatig erg grappig, zeker wanneer hij bijvoorbeeld achter zijn eigen staart zit aan te vangen. Tim Allen blijkt goed in staat de onhandigheden die zijn fysieke wijzigingen met zich meebrengen op een leuke manier uit te beelden. Voor de rest voldoet de film aan een groot aantal cliché's die het familiegenre met zich meebrengt en zijn er her en der wel wat vraagtekens te plaatsen bij bepaalde gebeurtenissen. Maar goed, het is dan ook geen waarheidsgetrouwe film, maar een fantasievolle familiefilm.

De release op dvd is zowel qua beeld als geluid vrij goed; vooral de soundtrack heeft veel aandacht gekregen. Op de disc vind je, naast de film, ook een aantal extra's. Allereerst een aantal verwijderde scènes, maar die zijn niet echt de moeite waard; ook de bloopers kun je gerust overslaan. De making-of is op zich wel aardig, maar de uitleg over het laten praten van de dieren is niet echt vernieuwend. Tot slot vind je nog de trailer en de muziekvideo van de (overigens hilarische) kat-hond achtervolging.

The Shaggy Dog is grappig en vermakelijk voor het hele gezin. Verwacht geen diepgaand verhaal of briljante komedie, maar gewoon een lekkere wegkijkfilm voor een verloren anderhalf uur.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 31 mei 2006 Waardering: