DVD: Zathura

In moeilijke tijden leer je wie je vrienden zijn. In Zathura belanden Danny en Walter, twee stiefbroertjes, in een spel waarin niet alleen de eer en de pot op het spel staan, maar ook hun eigen leven! Van de maker van Jumanji komt nu opnieuw een film over een spel dat wat verder gaat dan ganzenbord; elke beurt zorgt voor spannende gebeurtenissen en het is maar de vraag of alles ooit weer normaal wordt. Zathura is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Danny kan Walter niet uitstaan en als hun vader opeens naar zijn werk moet, blijven de twee met hun puberende zus alleen thuis. Ze zijn het zo'n beetje overal over oneens en maken elkaar het leven zuur. Danny is Walter op een gegeven moment zo zat dat hij hem de kelder injaagt. Daar vindt Walter in een kast het oude spel Zathura; hij neemt het mee terug naar boven en besluit het spel te spelen. Binnen de kortste keren merkt Walter dat het spel wat ingrijpender is dan verwacht. Het spel produceert een kaartje met de waarschuwing: "Meteorenregen, ga schuilen!". Walter besluit Danny te vragen wat er precies bedoeld wordt met het kaartje. Net nadat Danny aangeeft niet te weten wat hij ermee moet slaat er een kleine meteoriet in. Het is het begin van een echte meteorenregen en al snel komen beide heren erachter dat Zathura niet zo maar een spel is: ze blijken met huis en al door de de ruimte te zweven. Het spel stuurt ze van het ene naar de andere avontuur en de enige mogelijkheid om weer veilig op aarde te landen, is door het spel helemaal uit te spelen. En dat valt niet mee met hittezoekende monsters, onaardige robots en een bevroren grote zus!

Net als Jumanji is Zathura een echte familiefilm. Nergens echt eng, nergens oneerlijk en een flinke dosis 'happy end' zorgen voor een hoop vermaak, zeker voor de wat jongere kijkers; al zullen de allerjongsten soms toch even met handen voor de ogen moeten. Het leuke van Zathura boven Jumanji is dat de hoofdrolspelers kinderen zijn, zij beleven het avontuur en worden zo nu en dan vergezeld door volwassenen. De release op dvd is voor zowel jong als oud de moeite waard en bevat een hoop extra materiaal (meer dan 90 minuten zelfs). Hierin is vooral te zien en horen hoe de film tot stand is gekomen vanaf het verhaal van Chris van Allsburg, een 'making of' en uitleg over het gebruik van special effects. Ook kun je luisteren naar een commentaartrack met de regisseur Jon Favreau en producent Peter Billingsley; erg informatief, maar niet leuk genoeg om 90 minuten naar te luisteren.

Het is tegenwoordig de mode om verhalen voor jong en oud veelal uit te brengen als animatiefilms. Erg leuk natuurlijk, maar het is vaak wel een beetje abstract. Gelukkig komt er zo nu en dan ook nog een goede speelfilm voorbij die zowel voor jongeren als voor volwassenen leuk is. Zathura is qua spanning echt gericht op de jongere kijker, maar het verhaal is ook leuk genoeg voor volwassenen en het geheel is met zoveel aandacht en liefde gemaakt dat de charme ervan afspat. De release op dvd is lekker uitgebreid, met veel uitleg over het maken van de film. Zathura is voor jong en oud de moeite waard, zeker als je Jumanji ook erg leuk vond.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 31 augustus 2006
Kijkwijzer: