Gadget: Namco Plug N Play 5 in 1

Tegenwoordig staan games op DVD's vanwege alle filmpjes en uitgebreide graphics. Ze moeten zo realistisch mogelijk zijn, met meesterlijk grote explosies. Dat is een flinke verandering sinds de eerste arcadespellen, zoals Pac-man en Galaga. Maar wie speelt er nu nog Doom of Quake eigenlijk, terwijl spellen als Duckhunt en Tetris blijven lokken. Sommige halen de Commodore64 (met bandjes!) misschien alleen nog rond kerst uit de kast, bij andere staat de NES nog gewoon in de woonkamer en leeftijd is hierbij geen criterium. Wat nou graphics belangrijk?

Namco heeft vijf van dat soort ouderwetse Arcade games gebundeld in een kastje met een joystick, namelijk Ms Pac-man, Pole Position, Galaga, Mappy en Xevious. Met name Ms Pac-man zal al enkele lezers doen opveren van hun bureaustoel en de wat oudere managers binnen dat kantoor verschrikt doen opkijken. Vele "loze" uurtjes zijn gevuld met dit spel zodra het op diskette verscheen. Overigens zijn deze spellen en nog wat anderen al eerder verschenen voor de diverse hedendaagse consoles ter ere van het 50-jarig jubileum van Namco. De joystick heeft dan weer het voordeel dat je geen console nodig hebt. Je plugt het kastje namelijk gewoon in op je TV en spelen maar. Lekker in de woonkamer, pot bier erbij, hoppa.

Ms Pac-man behoeft zeker geen introductie. Voor velen de verbeterde variant van Pac-man en in elk geval minstens net zo verslavend. Ook nu nog. De joystick geeft daarbij wel het echte spelgevoel. Helaas is de stick niet helemaal perfect en terwijl je denkt even snel een hoekje om te gaan, keer je om en loop je recht in de handen van Pinky, een van de spookjes. Het went wel, maar dit blijft vervelend. Galaga is het tweede succes op deze Plug N Play, waar vele varianten op zijn gemaakt. Bovenaan het scherm verzamelen zich je vijanden, die jij met je ruimteschipje moet vernietigen, terwijl je alleen van links naar rechts kan bewegen. Klinkt simpel, maar o zo verslavend. Xevious is eigenlijk een iets luxere variant hierop, met een schip wat wel in twee dimensies kan bewegen. Uiteraard moet je ook gewoon lekker blijven knallen, maar ook de grondstellingen van de tegenstander bombarderen. Mappy is iets minder bekend. Je moet daar alle schatten in een gebouw zien te verzamelen, zonder gepakt te worden.

Pole Position is weer wat bekender: racen. Twee versnellingen, gas geven en sturen. Voor dat sturen is er wat speciaals. Je kan aan de joystick draaien en zo erg secuur sturen. Overigens zullen linkshandige personen zich weer licht benadeeld voelen, de twee vuurknoppen bevinden zich links op het kastje.

Een minpunt wordt pas na verloop van tijd duidelijk en is juist pas een nadeel door het succes van het apparaat: Het ding werkt op vier AA batterijen en heeft geen mogelijkheid om een adapter op aan te sluiten. Ms Pacman verschijnt steeds vaker op de buis en dan merk je al snel dat de batterijen geen lang leven beschoren zijn. Daarom is het eigenlijk wel bijzonder dat ze verstopt zitten achter een luikje wat met een schroef dicht zit. Natuurlijk is dat wel erg kindveilig, maar het was toch ook wel prettig als het dicht en open kon zonder schroevendraaier.

Dat is maar een klein, dingetje, het enige echte probleem is dus de licht falende besturing van Ms Pac-Man. Gelukkig zijn de spellen nog steeds net zo verslavend. Nu heb je dus je PC met emulators of spelletjessites niet meer nodig, behalve om te FOK!ken. Op de wii komen de oude NES-games straks weer terug, op de Xbox360 kun je ook met ouderwetse spellen aan de slag, maar dat geeft toch niet het echte ouderwetse gevoel van pielen met een joystick. Een TV is afdoende en je kan lekker achterover op de bank blijven zitten. Met vrienden zul je wel om en om moeten spelen aangezien de optie voor meerdere spelers ontbreekt, maar dit ding wil je eigenlijk toch niet delen. Een ware gadget met een schappelijke prijs. Er is nog een versie met iets oudere Namco-spellen, maar ook onder andere een Sega en een Atari variant. Maak je verzameling compleet!

Uitgever: Goliath Games Waardering: