DVD: Crimen Ferpecto

lex de la Iglesia staat in Spanje bekend als cultregisseur, die vooral komedies met een zwart randje maakt. Crimen Ferpecto is alweer zijn achtste film, maar of hij hiermee zal doorbreken bij het grote publiek in de rest van de wereld is maar de vraag. Ook ditmaal weer een zwarte komedie, waar helaas niet iedereen om zal kunnen lachen.

Crimen Ferpecto draait om Rafael (Guillermo Toledo), de ideale verkoper. Charmant, ambitieus en een goede smaak. Zijn droom is het om de leiding te krijgen over het warenhuis waar hij werkt. Met elke verkoopster heeft hij al verschillende de bedden in de slaapkamerafdeling gedeeld, op de niet al te aantrekkelijke Lourdes (Mnica Cervera) na. De promotie gaat naar zijn rivaal Don Antonio, en na vernederd te zijn vermoordt Rafael zijn nieuwe baas per ongeluk. Met het verstoppen van het lijk krijgt hij echter hulp uit onverwachte hoek. U raadt het al; Lourdes. Ze wil er echter wel wat voor terug, en het ziet er naar uit dat Rafael voor de rest van zijn leven vast zal zitten aan de onuitstaanbare vrouw die hij jarenlang heeft genegeerd.

Op papier een geweldige basis voor een leuke duistere komedie. Niet weer dezelfde Hollywood acteurs die we in elke komische film tegenkomen, geen groot budget en een goede regisseur. Alle ingredinten zijn aanwezig, maar toch gaat het helemaal mis. Hoe je het ook went of keert, een komedie staat of valt bij de grappen. Helaas zijn die in het geval van Crimen Ferpecto gewoonweg niet leuk. Af en toe kwam er een voorzichtige glimlach naar boven, totdat weer de zoveelste clich over bindingsangst uit de kast wordt gehaald.

Met karikaturale personages is in principe niet veel mis, maar als er van mij wordt verwacht dat ik ga lachen als ik iemand tegen een glazen wand zie lopen dan houdt het op. Het verhaal is nog wel redelijk interessant, maar uiteindelijk voerde de irritatie opgewekt door slecht acteerwerk, simpele grappen en een geest die lijkt te zijn geleend uit een goedkope kinderfilm de boventoon. Het praten van de hoofdpersoon direct naar de camera begon ook maar op mijn zenuwen te werken, dat moet je aan Woody Allen en John Cusack overlaten.

Misschien is het wel gewoon niet mijn humor. Dat zou mogelijk kunnen zijn, gezien de overige reacties. Ik kan ook absoluut niet lachen om de meeste komedies die in de top van de boxoffice lijsten belanden. Van iemand met de faam als lex de la Iglesia zou je echter toch meer mogen verwachten dan weer de zoveelste standaardfilm.

Als extra's zijn een aantal interviews en een blik achter de schermen te bekijken.

Label: Video Film Express Releasedatum: 17 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: