DVD: Prison Break

Het was dé grote televisieserie van 2005. Wekenlang waren honderdduizenden Nederlanders aan de buis gekluisterd voor het opmerkelijke verhaal van Michael Scofield. Zijn broer, Lincoln Burrows, is veroordeeld voor het vermoorden van de broer van de vice-president en wordt op 11 mei geëxecuteerd. Michael gelooft in de onschuld van zijn broer en heeft er alles voor over om zijn dood te voorkomen. Hij gaat daarin verder dan de meeste mensen zouden gaan, want hij pleegt een opzettelijk mislukte overval op een bank om opgesloten te worden in dezelfde gevangenis als waar Lincoln terecht is gekomen. De opzet slaagt en hij belandt in een van de best beveiligde gevangenissen van het land. Michael heeft een wel heel doordacht plan om zijn broer te beschermen; als ingenieur was hij nauw betrokken bij de herbouw van een gedeelte van de gevangenis en kon daardoor makkelijk beschikken over de blauwdrukken. Ook voor het binnensmokkelen van deze blauwdrukken heeft Michael een onorthodox plan bedacht: hij heeft ze op zijn lichaam laten tatoeëren. Eenmaal aanbeland in de gevangenis blijkt dat het uitvoeren van zijn plan heel wat meer voeten in de aarde heeft dan van te voren bedacht. Niet alleen wordt hij flink tegengewerkt door een valse cipier en de gewelddadige groepen die er rondhangen binnen de muren, ook ondervindt Michael problemen bij het overtuigen van medegevangenen van het nut van zijn ontsnappingsplan.

Een groot gebouw vol met woeste mannen is nou niet echt de meest prettige omgeving voor een nette jongen als Michael. De makers van de serie Prison Break hebben dat gevoel, het gevoel van machteloosheid, bijzonder goed weten over te brengen. De rauwheid van het geweld en de onvermogendheid tot zelfbeslissing geven een benauwend gevoel, wat nog eens versterkt wordt door de grauwe kleuren en de vaak onheilspellende muziek. Of de serie waarheidsgetrouw is, is voor een leek natuurlijk moeilijk te beoordelen, maar soms lijkt het er wel een beetje op alsof iedereen met gemak contact met iedereen kan leggen en nieuwkomers niet genegeerd worden. Naast het verhaal binnen de gevangenismuren lopen er nog een aantal ander verhaallijnen met andere karakters binnen de serie. Hierin wordt duidelijk hoe Lincoln in de gevangenis is beland en zien we hoe een vriendin van Lincoln en Michael de waarheid probeert te achterhalen. Het maakt de serie een stuk interessanter, maar soms ook een tikkeltje te ingewikkeld, zeker gedurende de eerste paar afleveringen als je nog in het verhaal moet komen.

De release van het eerste seizoen op dvd beslaat maar liefst zes discs en bevat een flinke hoeveelheid extra materiaal. De serie zelf staat er zowel qua beeld als geluid zeer goed op, alleen is het erg jammer dat de ondertiteling soms asynchroon loopt met de gesproken zinnen. Als extra features vind je, verspreid over alle discs, audiocommentaar van de acteurs, de schrijvers en de regisseur. Daarnaast kun je een aantal verwijderde en alternatieve scènes bekijken; niet echt interessant, want de scènes die de serie wel gehaald hebben zijn zelf al niet altijd even relevant. De 'Making of' is wel aardig, zeker het gedeelte over het filmen in een echte gevangenis. Ook vind je een korte documentaire, getiteld 'If these walls could speak'', over het gevangenisleven en uitleg over de tatouage van Michael in 'Beyond the Ink'. Tot slot vind je een aantal reclamespotjes voor de serie, die ooit op tv werden uitgezonden.

Zonder het te weten heb je eigenlijk al direct vanaf de eerste minuut sympathie voor een aantal mensen die zitten opgesloten, ongeacht waarvoor ze zijn veroordeeld. De rauwe sfeer, het soms akelige geweld en niet te vergeten de nieuwsgierigmakende spanning dragen er allemaal aan bij dat Prison Break niet voor niets zo'n groot succes is geworden. Soms gaan sommige ontwikkelingen in de serie allemaal net iets te gemakkelijk, maar het is de makers vergeven; de 23 afleveringen vinden namelijk allemaal plaats in een ongeveer een maand, dus echt veel ruimte was er niet. De release op dvd is vrij netjes, zeker qua extra materiaal, maar het is jammer van de slechte synchronie van de ondertiteling. Voor de fans is de serie een must, maar eigenlijk zou iedereen deze serie moeten gaan zien!

Label: FOX Releasedatum: 11 oktober 2006 Kijkwijzer: Waardering: