Boek: Windig, de Jong - Sokko moet naar Krokko en Beffen-ijf

Uit de hand van het vrolijke tekenaars-duo Windig en de Jong zijn twee nieuwe uitgaves verschenen.
Uit de reeks Heinz is het 24e album verschenen, getiteld Sokko moet naar Krokko, en verder is De avonturen van Sliske en haar vriendjes verschenen als een nieuwe reeks, waarbij het eerste album Beffen-ijs is getiteld. Absurditeit alom natuurlijk.

Subheader

Windig en de Jong zijn een vrolijk schrijvers-duo dat al sinds 1987 de vrolijke kolderieke strip die de grens van absurditeit vaak overschrijdt maken. De avonturen van deze kater zijn dagelijks te vinden in o.a. het Parool. Ook worden deze strips trouw gebundeld in albums die op hun beurt weer door de trouwe lezers en verzamelaars gekocht kunnen worden. Voordat ze met Heinz zijn gestart hebben ze bij het vrolijke weekblad Donald Duck gewerkt. Helaas bleek hun stijl te absurd te zijn voor de voor hun te strakke Amerikaanse maatstaf.

Over Heinz kunnen we het kort houden denk ik. De kater maakt op zijn eigen wijze zijn avonturen mee, hij heeft een zoon, en de meeste figuren zien we in dit verhaal wel terug. Z-o z-i-e-n w-e o-n-d-e-r a-n-d-e-r-e J-o-d-o-c-u-s t-e-r-u-g i-n d-i-t a-l-b-u-m, "en weer aanwezig ook Augustus is". Zelfs de snurfen snurfen op hun snurfs in deze snurf. Alles is aanwezig in full-color, 3 horizontale strookjes per pagina. Precies zoals een "daily comic" uitgegeven moet worden. Sokko het slurf-mannetje weet dat Heinz aan hem heeft gedacht, en besluit dus om op weg te gaan naar zijn goede vriend Heinz.

Subheader De avonturen van Sliske en haar vriendjes hebben een heel ander karakter, meer absurditeit in een wat andere tekenstijl, met een heel eigen reeks aan karakters, hoewel we een enkele ook zeker terugzien of herkennen van Heinz. In de krant verscheen deze reeks samen met de strip van Heinz onder de noemer "Heinz en Co". Daarbij gebruikten ze meerdere keren gebeurtenissen of karakters uit Heinz of een andere strip in deze reeks. Een voorbeeld daarvan staat vermeld in het boek van Heinz zelf. Het album heeft als reeks-naam "De avonturen van Sliske en haar vriendjes" gekregen, en Beffen-ijf als titel. De titel uiteraard naar het favoriete drankje van Sliske. Echter, sinds de stripstrijd van het Parool staat deze extra reeks niet meer in de krant. Of er dus een tweede album zal komen is nog maar de vraag. De avonturen van Sliske en haar vriendjes gaan dus niet alleen over Sliske, die sterk doet denken aan een aan alcohol verslaafde en uitgerangeerde Wiske. Zo komen we ook andere strip-iconen tegen, zoals Sikje, (denk aan een wereldberoemde reporter) en komt ook Fufke een keertje langs. Maar verder behoren kabouter en eend ook tot de vaste karakters. Overigens leek Kabouter hard op weg om zelf de strip van Windig en de Jong over te nemen. Deze tekende op een gegeven moment de stripjes van Heinz over, maar gebruikte ook geregeld foto's uit de krant voor een leuke knipoog. De strookjes zijn op volgorde gezet zodat er een beter verhaal te lezen is, twee strookjes per pagina in kleuren-druk.

Subheader

Beide albums hebben hun charme, maar eruit springen doen ze niet direct. Heinz is een zeer goede reeks, maar je moet er natuurlijk wel van houden. Niet iedereen zal de absurde avonturen op prijs stellen. Beffen-ijf is dan een album wat zeker in de smaak zal vallen bij zojuist genoemde liefhebbers van Heinz. Het was helemaal mooi geweest als ze bij Beffen-ijf de strips erbij hadden geplaatst waar op dat moment naar verwezen werd door de schrijvers.

Heinz deel 24 - Sokko moet naar Krokko

Uitgever: Oog & Blik, de Harmonie ISBN: 90 5492 175 7 Pagina's: 54

De avonturen van Sliske en haar vriendjes - Beffen-ijf