DVD: Langer Licht

De Nederlandse filmindustrie zit in de lift de laatste jaren. Films als Shouf Shouf Habibi!, Van God Los, Vet Hard hebben bewezen dat er in Nederland goede films gemaakt worden. Met Langer Licht doet David Lammers een poging om ook in dit rijtje films terecht te komen.

Lucien leeft maar voor één ding: zijn (kick)boksschool. Hij brengt het geld binnen en zijn zoon Mitchel moet het huishoudelijke werk doen. Doet de 15-jarige Mitchel dat werk niet goed, dan krijgt hij op zijn donder. Op zijn boksschool, die gevestigd is in een loods, doet Lucien zijn uiterste best om de jeugd op het rechte pad te houden en ze zelfvertrouwen te leren.

Op de zestiende verjaardag van Mitchel gaat het mis. Lucien slaat hem met een rechtse directe tegen de grond. Hierna gaat het steeds slechter met Lucien terwijl Mitchel juist opbloeit. Lucien verlaat het huis en gaat op de sportschool wonen. Steeds meer kinderen verlaten de sportschool echter doordat hij zijn eigen zoon geslagen heeft. Mitchel leert echter voor zichzelf te zorgen. Hij verdient met een bijbaantje het broodnodige geld. Aan het eind van de film krijgt Lucien vrede met het overlijden van zijn vrouw, en dochter. Zij zijn ruim twee jaar eerder omgekomen bij een auto-ongeluk. Hierdoor durft hij ook weer naar zijn zoon toe te stappen.

Het einde van de film klinkt als een En ze leefden nog lang en gelukkig film. Feitelijk is dit ook zo, maar de opbouw naar dat moment toe is verschrikkelijk slecht. Nergens wordt diep op de achtergronden van het verhaal ingegaan. Er is weinig uitleg over het ongeluk van moeder en dochter. Ook wordt totaal niet duidelijk hoe Lucien het nu voor elkaar gekregen heeft om zichzelf zover te krijgen dat hij weer naar Mitchel toeging. Hij staat er gewoon opeens op de stoep. De film is een aaneenschakeling van momenten die geen van alleen duidelijk uitgelegd worden. Hij laat je dus met veel raadsels zitten.

Kwalitatief is deze film ook niet echt boeiend, het camerawerk is matig, het geluid is in orde, maar de acteerprestaties zijn weer niet echt super te noemen. Helaas zijn er, op een paar trailers na, ook geen extra's te vinden op deze dvd.

Al met al is Langer Licht dus niet zo'n geweldige film om te kijken. Sterker nog, ik zou niemand aanraden om deze film te kijken. Hij krijgt van mij dus ook slechts één ster.

Label: A-Film Releasedatum: 31 augustus 2006 Kijkwijzer: