DVD: Lost Seizoen 2, aflevering 1-12

4,8,15,16,23,42

Als je een fan bent van de serie Lost zullen deze getallen je al meerdere malen aan het denken hebben gezet. Velen zijn tijdens het eerste seizoen verslaafd geraakt aan één van de beste series die ooit gemaakt is. Zoveel raadsels, mysteries, spanningsbogen, connecties en karakters die niet echt te doorgronden zijn.

In seizoen 1 stortte Oceanic Flight 815 naar LA neer bij een onbewoond eiland. De overlevenden moeten zien te overleven op het eiland dat niet is wat het in eerste instantie lijkt, een tropische paradijs. Vorig jaar maakte je kennis met de belangrijkste personages op het eiland. Middels flashbacks kwam de kijker meer te weten over het verleden van hen. Hun verhaallijnen lopen door elkaar maar waarom weet nog niemand. In het tweede seizoen vordert het verhaal en vestigt de aandacht zich niet alleen op de personages maar wordt deze ook verlegd naar het eiland zelf. Niets is wat het lijkt en de nieuwe 'bewoners' lopen gevaar. Het luik, 'the Others', de nummers, de bunker, wat is de betekenis van dit alles?

Personages ontwikkelen zich op onverwachte manieren en ook hier zullen flashbacks je verwachtingen overhoop gooien. Zijn mensen wel wie ze zeggen dat ze zijn? 'Everything happens for a reason' maar als kijker wordt je nog steeds in het ongewisse gelaten en je kan alleen maar afwachten tot de volgende aflevering.

Deze DVD-box bevat deel 1 van het tweede seizoen, twaalf afleveringen waarin mysteries over de getallen, de bunker en verschillende personages een stukje ontrafelt worden, maar tevens nog meer vragen oproepen. Dit is ook de kracht van de serie, het is een mozaïek waarbij de schrijvers je elke aflevering een paar stukjes geven om enkele details in te vullen maar waardoor er elke keer ook een groter plaatje ontstaat waarvan de onduidelijkheden zich opstapelen.

De afleveringen zelf zijn geniaal en elke keer weer spannend. De extra's op deze box voegen echter niet veel toe. De twee flashbacks die niet in de serie voorkwamen, zijn weinig zeggend en hebben niets met de rode draad te maken. Ook de deleted scenes lossen geen vraagstukken op.

Verder krijg je als kijker meer informatie over de locatie en een 'behind the scenes'. Dit is echter alleen maar jammer omdat het de magie van de serie wegneemt. Je wilt niet weten hoe en waar het gefilmd is en hoe de acteurs erover denken. Het enige wat je wilt zijn meer afleveringen en meer stukjes om de mozaïek compleet te maken. De serie zelf is een absolute must have, dus ken je het nog niet ga maar snel kijken! Voor de mensen die de afleveringen gemist hebben is deze box een aanrader. Loop je echter helemaal bij en wil je het mysterieuze van de serie behouden, kijk dan gewoon naar de afleveringen op TV of download de Amerikaanse afleveringen. De box krijgt hiervoor dan ook drie sterren.

Het is ook wel weer typische (Nederlandse) geldklopperij om de box op te splitsen in twee delen (29 september komt het tweede deel uit). Advies is dan ook om de box lekker in de VS te bestellen als geheel, dan ben je veel minder kwijt dan de 70 euro hier! En anders is er altijd nog het internet! Op naar seizoen 3!

Label: Buena Vista Releasedatum: 16 augustus 2006
Kijkwijzer: Waardering: