DVD: Flight 93 - the movie

In Flight 93 - the movie wordt het aangrijpende verhaal verteld van de dappere passagiers en bemanning van de gelijknamige vlucht die eindigde op een veld in Shanksville, Pennsylvania. Het vliegtuig van United Airlines is na een gevecht tussen passagiers en de terroristen gecrasht zonder schade aan gebouwen aan te richten. Helaas heeft geen enkele passagier deze ramp overleefd.

De passagiers kozen ervoor om op te staan tegen de terroristen, nadat men aan boord hoorde van de gebeurtenissen bij het World Trade Center en het Pentagon. Oorspronkelijk hadden alle aanslagen gelijktijdig moeten plaatsvinden, maar de vertraging die Flight 93 voor de start opliep maakte dit plan onmogelijk. De moedige inspanningen van de passagiers hebben er voor gezorgd dat het vliegtuig niet gebruikt kon worden als projectiel waarmee waarschijnlijk het Capitool of het Witte Huis kon worden vernietigd.

Ronduit schokkend in de tv-film is het optreden van het vluchtcentrum en instanties als de FBI. Men kakt continu achter de feiten aan en krijgt nauwelijks grip op de situaties die zich in het luchtruim afspelen. Mede hierdoor worden de emoties die de film opwekt, alleen maar in negatieve zin verergerd. Ik mag niet hopen dat vluchtcentra allemaal zo verschrikkelijk inefficiënt werken.

Flight 93 wordt gedragen door emoties. Emoties als woede, onbegrip, vertwijfeling en verdriet. De telefoongesprekken die hoofdrolspelers met hun familieleden voeren, geven slechts een voorstelling van de daadwerkelijke gevoelens die betrokkenen op 11 september 2001 moeten hebben gehad.

Ik moet eerlijk zeggen dat een bepaalde 9/11-moeheid bij me ervoor zorgt dat ik tijdens het kijken van de film niet altijd even goed m'n aandacht erbij kon houden. Misschien is het ook een stuk machteloosheid of het begin van een loose-change-syndroom, ik weet het niet. Flight 93 voegt verder ook niets toe aan het hele 9/11-verhaal, het geeft geen uitleg of extra informatie over wat er precies op de betreffende dag met het United-toestel is gebeurd.

Opmerkelijk is het feit dat er nog een film over Flight 93 is gemaakt. Deze draaide echter in de bioscopen onder de naam United 93. In vergelijking met de United 93 richt Flight 93 zich naar mijn gevoel veel minder op actie en meer op dialogen. Ook ligt het tempo in laatstgenoemde film wat lager. Beide films zijn verder niet slecht, al zou ik - zeker vanwege de eerder genoemde 9/11-moeheid - niet willen adviseren beide films achter elkaar te kijken.

Er zijn tot slot nog een aantal extra's op de dvd te vinden. Zo staat er een trailer op het schijfje en kun je commentaar van de regisseur en de schrijver beluisteren. Ook zijn er interviews met de producent, regisseur en schrijver terug te vinden.

Flight 93 is tussen alle films en docu's over 9/11 zeker een waardige aanvulling. Het biedt een menselijke kijk op de gebeurtenissen in en rond de vierde vlucht die voortijdig crashte in een veld. Ben je echter de 'hype' rond 9/11 - net als ondergetekende - een beetje zat, dan moet je dit deze dvd misschien maar even laten liggen. Al hoef je het voor de prijs van een tientje niet te laten...

Label: A-film Releasedatum: 31 augustus 2006 Waardering: