DVD: The Descent

Zes vrouwen besluiten af te dalen in een grot maar al snel komen ze de bewoners van deze grot tegen waardoor ze moeten vechten voor hun leven. Dit klinkt als een goed plot voor een horrorfilm, de vraag is natuurlijk of Neil Marshall (Dog Soldiers) hier ook in geslaagd is.

Sarah verliest bij een auto-ongeluk haar man en haar dochter. Een jaar later gaat ze samen met vijf vriendinnen op pad om een grot te trotseren. De zes zijn alle echte daredevils en voor niets bang. Ze houden allemaal wel van dingen als raften, bergklimmen of basejumpen.

De route naar en in de grot is uitgestippeld door Juno. Al snel blijkt dat Juno ze helemaal niet naar de grot heeft geleid waar ze eigenlijk naartoe zouden gaan. Ze bekent dat dit een grot is zonder naam, nu moeten ze samen proberen de grot uit te komen. Al snel vinden ze rare tekens en komen ze de bewoners van de grotten tegen. De grote vraag natuurlijk blijft wie er de grot levend gaan verlaten.

Helaas duurt de opbouw van The Descent te lang waardoor de eerste helft van de film te traag gaat. Gelukkig maakt de tweede helft van de film alles goed. Vanaf het moment dat ze serieus de grot in gaan en in de problemen komen tot het einde krijg je geen moment de kans om te ontspannen. Ieder moment kunnen er weer dingen gebeuren die je totaal niet verwacht.

Deze hele film is van superkwaliteit. De belichting in de donkere grotten is echt schitterend. Vooral het gebruik van meerdere soorten licht als de groep opgesplitst is, is geweldig gedaan. Hierdoor weet je meteen met wie je te maken hebt, als er van locatie gewisseld wordt. Ook het geluid is heel goed gedaan, de achtergrondmuziek is nooit overheersend maar zet je toch regelmatig op het verkeerde been. Qua acteerwerk is er ook niets op aan te merken, alle zes de dames hebben een schitterende prestatie neergezet.

Er staan veel extra's op deze dvd, die overigens verpakt zit in een Steel Case. Zo kan je onder andere naar de film kijken met commentaar van de regisseur en vijf actrices. Verder zijn er een making of, uitgebreide scènes en een vergelijking tussen het storyboard en de film. Ook zijn de originele trailer en de teaser te vinden op de dvd. Helaas mis ik wel twee icoontjes bij de kijkwijzer. Nu staat er alleen een waarschuwing voor 16 jaar en ouder, en geweld. Van mij zouden hier ook het spinnetje van eng en het modje van lelijk taalgebruik mogen staan.

Deze dvd krijgt van mij vier sterren, mocht je echt een horrorfan zijn dan mag je zelf tellen op vijf sterren.

Label: A-Film Releasedatum: 31 augustus 2006 Kijkwijzer: